Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hej jeg har ikke behov for togskinner men jeg vil gerne have det
brevkassespørgsmål af
Anonym
9 år
Hej jeg vil gerne have togskinner men jeg har ikke behov for det sår jeg vil spørger om der var en mulighed at man kunne få de

Svar:
Hej pige 9 år
Tak for dit spørgsmål - og jeg gad nok vide, hvorfor du gerne vil have togskinner? Synes du selv, du har behov?
Det korte svar på dit spørgsmål er et nej.
Hvis jeg skal forsøge at følge din tankegang, så kan man selvfølgelig forestille sig, at du kunne få sat togskinner på, der ikke skal rette på tænderne. Og altså bare være en slags tandsmykke. Men det kan ikke lade sig gøre fordi togskinner flytter på tænderne. Togskinner er desuden en dyr behandling. Og togskinner kan give dig skader på tænder eller tandkød.
Så - hvis du ikke har behov for at få rettet dine tænder, vil det være en alvorlig fejltagelse at sætte bøjler på. Det kunne skade dig på en sådan måde, at du ville få problemer som voksen.
Jeg tror ikke at du ville kunne få nogen tandlæge til det og jeg tænker også, at dine forældre ville sige nej til at betale rigtig mange penge for det.
Jeg håber, at din længsel efter togskinner går over.
Niels Hansen, tandlæge