Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ganebøjle og tungepiercing
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg vil gerne have en tungepiercing, men kommer den i kompalage med min ganebøjle? Eller er det kun når jeg lige har fået lavet tungepiercingen?

Svar:
Hej Pige 17 år
Tak for dit spørgsmål.
Det korte svar må være: nej.
Altså forstået på den måde, at en piercing i tungen jo ikke er i direkte forbindelse med din ganeplade, fordi den sidder i ganen og din piercing sidder i tungen.
Men i forvejen fylder din ganeplade jo noget og det gør piercingen også, så du har formentlig større muligheder for at piercingen kommer i vejen eller i klemme. Der er 3 slags problemer med piercingerne inde i munden: betændelse i selve piercinggangen, slid af tandkød og tænder, der hvor piercingen ligger i kontakt og så at man kommer til at bide i piercingen og får sår på tandkødet eller knækker et stykke tand af.
Det må du jo overveje, tænker jeg.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge