Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Følsomme tænder, lige pludselig...
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa :) håber i kan hjælpe mig med mit problem. HASTER!! Jeg er en pige på snart 20 år, jeg har haft en barndom hvor jeg har drukket UTROLIG meget cola, og næsten ikke børstet tænder (eller jeg har været meget dårlig til det,) så dårlig at på et tidspunk min børnetandpleje sagde lige ud at det ville være billigere for mig hvis de rev mine tænder ud nu og gav mig kunstige. Det kom dog aldrig så langt, jeg lærte at børste mine tænder.. og efter den gang har jeg altid fået ros omkring mine tænder for rigtig pæne og rene, MEN cola havde desværre stadig gjort sin skade... Nu kommer problemet og mit egnelige spørgsmål, I torsdags da jeg var ude i byen, drak jeg en masse sodavand osv. ligepludselig begyndte mine tænder (i beggesider) at gøre ondt når jeg spiser noget :S Pt. kan jeg kun bruge mine fortænder til at tygge med, de andre tænder gør rigtig, rigtig ondt. nu er jeg bange for at mine tænder er blevet ætset helt ned i nærverne... Hvad kan jeg gøre? vil jeg aldrig kunne bruge mine kindtænder? Venlig-hilsen Stine

Svar:
Hej Stine
Tak for dit spørgsmål. Umiddelbart vil jeg sige, at jeg kan ikke forestille mig, at du kan have ætset helt ned i nerverne.
Det lyder som om du ikke har haft følsomme tænder før – eller ihvertfald ikke for nylig og så kan man ikke ætse så meget af tænderne på en aften. Selv ikke med rigtig meget cola.
Men du kan have irriteret dine nerver rigtig meget med en langvarig syreætsning. Og fordi dine tænder er skadede på forhånd og altså lidt tynde i det, så er det nemmere for dig at irritere nerverne.
Dine tænder er porøse. Der er små kanaler der går fra overfladen og helt ind til nerven. De er normalt lukkede af yderst. Men hvis du har åbnet dem med syre, så kan dine stakkels nerver mærke alt muligt, de ikke plejer at kunne mærke. Og det kan de ikke fordrage.
Det vil normalt gå over, men det kan godt tage noget tid – altså nogle uger. Og så tænker jeg, at det er en melding til dig om, at dine nerver ikke er meget for at få langvarig syrekontakt. Så jeg vil foreslå dig at tænke over, hvordan du kan undgå det – altså for eksempel hvad kan du drikke i stedet for, som ikke irriterer tænderne.
Jeg vil foreslå dig at snakke med din tandlæge om både tænderne, følsomheden og hvad du kan drikke i stedet.
Held og lykke med det!
Niels Hansen, tandlæge