Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
fremkommende tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er lige begyndt at få mine visdomstænder, hvilket fik mig til at tænke på, hvad er det egentligt der gør at vores tænder bliver rykket ned, hvad er det der sker? hvem eller hvad bestemmer hvornår det er tid til at de skal rykke ned? Hvad bestemmer hvor meget de skal komme til syne?
Måske bare en general forklaring på hvordan ens tænder kommer frem, og hvad der sker oppe under tanden, og hvad der gør at de bliver skubbet ud.
Tak på forhånd :)

Svar:
Hej Pige 18 år
Tak for dit spørgsmål om tænder der vokser. Det er et rigtig spændende spørgsmål, synes jeg - og eet, jeg ikke kan svare sikkert på, ganske enkelt fordi vi ikke ved det præcist.
Det enkelste svar er: det ligger i arveanlæggene...
Men det siger jo ikke noget, så jeg prøver med min tandlæge-viden: begyndelsen til tænderne dannes allerede i fosterstadiet. Og der sker det, at nogle celler begynder at danne en slags gele-klump, der er forstadiet til en tand. Geleklumpen laves omkring den nerve, som bliver tandens. Cellerne danner først tandens krone og derefter tandens rod. Samtidig med at roden forlænges "bagud" vokser tanden i overkæben nedad, i underkæben opad. Så længe roden ikke er helt færdigdannet, har tanden stadigvæk "fremdrift".
Når tanden er kommet så langt op, at den rammer en anden tand (møder modstand), går den i stå. Det normale er, at den altså først stopper, når den "bider imod" den samme tand i den anden kæbe. Hvis den ikke har plads til at komme ud, kan den også gå i stå nede i kæben.
Når den vokser, trækker den kæben med op. Men tanden kan ikke vokse helt ud af kæben, det er kun tandens krone, der kan vokse ud af kæbebenet.
Det er een måde at beskrive det, der sker. Hvordan tanden ved, hvilken vej den skal vende og hvordan den skal bevæge sig i kæben og hvornår, er der ingen, der ved noget om.
Det er utroligt, tænker jeg, at det går så godt hele tiden. Men det gør det.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge