Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Fast-bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har haft togskinner på i lidt over et år nu, og er ved at blive pænt træt af det! Problemet er at jeg mangler en tand, og de vil bruge bøjlen til at rykke de bagerste tænder en plads frem så man ikke kan se at jeg mangler tanden. De satte et gane-implantat op i ganen på mig (Jeg er ikke helt med på hvorfor) de satte det op for snart et halvt år siden, og de har stadig ikke taget den i brug, så jeg er ikke sikker på de overhoved vil bruge det. Spørgsmålet er nu om du kan sige mig hvor lang tid der cirka vil gå før jeg er færdig med bøjlen? Jeg vil ikke have den af før den har gjort sit arbejde, men kunne godt tænke mig at hvide hvor lang tid der Maks går? Så kunne jeg også godt tænke mig at vide hvorvidt bøjle-tandlægerne kan se at jeg engang i mellem kaster op ? på forhånd tak :-)

Svar:
Hej pige 15 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er ved at være træt af at gå med bøjle og gerne vil vide, hvor lang tid der er tilbage. Også at du undrer sig over, hvornår implantatet i ganen skal bruges.
Mit svar til dig er, at den eneste der kan svare dig på dine spørgsmål er din tandlæge. Spørg ham eller hende. Det skal han eller hun kunne svare på. Og det er helt normalt, unge med bøjler kører træt i behandlingen, så det bør han eller hun også kunne forholde sig til. Så sig det som det er - som du har skrevet det til mig.
Med hensyn til opkastningerne, så kan man som tandlæge kun se det, hvis der er kommet skader på tænderne. Og skaderne kommer først efter længere tid med mange opkastninger. Som du beskriver det, tænker jeg, at der ikke er skader endnu.
HVis du vil vide mere om opkastninger og tandskader, så har jeg svaret på en del spørgsmål i brevkassen her. Og ellers kan du google tandskader og opkastninger eller syreskader på tænderne - så får du en masse informationer.
Jeg spekulerer på, om du spørger om det med opkastningerne fordi du gerne vil have at det kan ses, eller om det er fordi du er nervøs for om det kan ses. Og jeg spørger mig selv, om du har fået snakket med nogen om det? Om du får hjælp, hvis du faktisk har et problem?
Jeg vil opfordre dig til at søge hjælp hos voksne du stoler på, hvis du ikke allerede får det. Jeg vil også foreslå at du besøger chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen.
Held og lykke med din bøjlebehandling
Niels Hansen, tandlæge