Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Enorme smerter i tand efter tandlæge-besøg
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej.
Jeg har for en måned siden fået lavet et hul bagerst på venstre fortand. Denne blev lavet med plastfyldning.
Efterfølgende har jeg enorme smerter i tanden. Den isner meget voldsomt ved al slags væske/luft - samt "niver/svier" når jeg køre min tunge over det behandlet område.
Jeg har været ved min tandlæge, som mente den bare skulle slibes til- dette har dog ikke hjulpet, tvært imod forværret smerterne.
Selve tanden er også øm når jeg røre ved den.
Den værste smerter er når tungen rammer det behandlet område. Smerten kan forklares som når man bider i stanniol papir med en plump fyldning. Det gør ondt helt ned i tæerne.
Hjælp! Hvad kan dette være? Har ALDRIG haft ondt eller gener med denne tand før.

Svar:
Hej pige 21 år
Tak for dit spørgsmål, det lyder rigtig træls for dig med smerterne.
Det er desværre sådan, at nogle gange når man som tandlæge reparerer en tand, så bliver der bagefter problemer. Den ene mulighed er, at den fyldning (reparation) din tandlæge har lavet, ikke er god nok. Altså at der er noget, der ikke er helt i orden. Typisk er det en lillebitte sprække eller lignende, som generer din tandnerve. Det kan være svært at se (også for tandlægen) at der er noget i vejen med fyldningen. Den eneste løsning på det er at få lavet fyldningen om.
Den anden mulighed er, at din tandnerve er ved at dø (eller allerede var død), da du fik tanden repareret. Nerven kan godt have haft det skidt før tanden blev repareret (havde du haft ondt i tanden i en periode tidligere - måske for længe siden?). Eller nerven kan blive skadet ved reparationen (hvis hullet var så dybt, at boret strejfede tandnerven eller hvis de kemikalier, tandlægen brugte for at få fyldningen til at hænge fast i tanden, generer nerven. Først gør det ondt i tandnerven, senere kommer der en betændelse omkring tandens rod som også gør ondt. Det kan være svært at vide, hvad det er, der gør ondt - men hvis din tand begynder at føles "løs", er det nok en tandbyld, der er på vej.
De symptomer du beskriver, tyder mest på det sidste. Det vil holde op med at gøre ondt på et tidspunkt, men det kan tage lang tid. Det rigtige at gøre er sandsynligvis at rodbehandle din tand.
Jeg tænker, at du bør tage til tandlæge og få set på tanden. Det normale vil være, at man tager et røntgenbillede først for at se, om man kan se en betændelse i kæben. Hvis du bliver godt og grundigt bedøvet, er det ikke siddert, at selve rodbehandlingen gør ondt overhovedet.
Held og lykke - Niels Hansen, tandlæge