Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
emalgen er ødelagt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg hedder zahra i går var jeg på tandlægen , tanlægen sage at min emalger er ødelagt og jeg synes jeg er for ung til det. min tænder er mega følsomme for noget der er sødt. og de er også mega glatte jeg spiser eller drikker ikke sodavand , slik men det har jeg gjordt gi mig et råd tak.

Svar:
Hej Zahra
Tak for dit spørgsmål, det lyder som om du har et problem.
Du skriver ikke noget om, hvor ødelagt din emalje er. Om det for eksempel er alle tænderne, eller kun nogen af dem. Og hvor meget det er. Men du fortæller, at dine tænder er glatte og at de er følsomme for sødt.
Så jeg vil prøve at fortælle dig, hvad jeg ved om ødelagt emalje. Og så håber jeg, at du kan bruge det.
Emaljen er det yderste lag af tænderne. Det er 1-1½ mm tykt og hårdere end stål. Emaljen kan ødelægges ved slid (tandskæren) eller ved ætsning med syrer. Begge dele er noget, der normalt går langsomt. Følsomheden kommer af, at nerverne i tænderne bliver irriterede over, at de kan mærke noget. Det er lidt ligesom hvis du går udenfor med for lidt tøj på, så kan du bedre mærke, at det er koldt.
Hvis du kan finde ud af, hvordan du har gjort det og hvis du kan ændre på det, så kan du stoppe ødelæggelsen. Emaljen kommer ikke tilbage igen, men tænderne kan langsomt vænne sig til, at en del af det yderste lag mangler. Så hvis dine problemer skyldes de ting du spiste og drak for nogle år siden, så kan du blive nødt til at vente nogen tid på, at det går over.
På baggrund af det du skriver, tænker jeg, at din emalje har syreskader. Syre kan komme på tænderne på 3 forskellige måder: i form af mavesyre (hvis du kaster op tit eller har mange sure opstød), i form af syre fra sodavand eller frugt eller surt slik - eller i form af den syre dine bakterier danner, når de får sukker.
Mavesyre er meget surt og det ætser specielt bagsiden af fortænderne i overkæben. Det gør det, hvis du kaster meget op, fordi opkastet rammer fortænderne på vej ud af munden. Der bliver lidt syre tilbage i tungen og når du bevæger tungen, sætter tungen et lille ekstra lag syre af de steder, hvor den rører ved tænderne.
Hvis du har en spiseforstyrrelse, så det er med vilje, at du kaster op, er mit råd om tænderne til dig at skylle munden godt med vand efter opkastning og IKKE børste tænderne med tandpasta. Tandpasta indeholder slibemiddel. Og hvis du børster tænder lige efter du har ætset emaljen ru med mavesyre, så  slider du endnu mere af dine tænder. Tandbørstning med tandpasta bør du lade være med i nogle timer. Du kan eventuelt nøjes med at putte en klat tandpasta i munden og så skylle munden med så meget vand, at du kan fordele det i munden. Og så vil jeg foreslå dig at snakke med nogle voksne om din spiseforstyrrelse. Den kan du tage skade af på mange andre måder. I Cyberhus er der en række kompetente voksne, som jeg vil tro, du kunne have noget ud af at snakke eller chatte med.
Hvis du har sure opstød, vil jeg foreslå du kontakter en læge, for at finde ud af, hvorfor du har sure opstød og hvad du kan gøre ved det. Det kan have noget at gøre med det, du spiser eller det kan være din fordøjelse, der er problemer med. Det ved jeg ikke noget om. Med hensyn til tænderne gælder de samme råd her: skyl munden med vand og lad være med at børste med tandpasta i nogle timer.
Den anden mulighed for syre er fra det, du spiser og drikker. Sodavand, saftevand, juice, danskvand og de fleste frugter er syreholdige. Det er forskelligt, hvor stærkt de ætser tænderne. Og det er forskelligt, hvor god beskyttelse det enkelte menneske har. Du kan gå på nettet og google ”Syreindhold”, så får du en række links om syre i mad og drikke. Greve Kommunale Tandpleje har en god hjemmeside om det, hvor du for eksempel kan finde ud af surhedsgraden af forskellige drikkevarer. Surt og syrligt slik indeholder også syre. Det er sådan, at de fleste mennesker ikke får syreskader, selv om de spiser og drikker syrlige og sure ting. Det kan tænderne godt holde til. Det er mindst skadeligt, hvis man samler de sure og syrlige ting på nogle få måltider. Og det er mest skadeligt, hvis du konstant putter noget i munden, der indeholder sure og syrlige ting.
Altså: hvis du køber ½ liter Cola og drikker den på en gang så skader den mindre, end hvis du langtsomt drikker den i små slurke over 3-4 timer. Så eet råd er altså at tænke over, hvad du putter i munden. Og at lave om på det, hvis det er de farlige ting, du spiser og drikker. Det samme råd som ved mavesyren gælder her: skyl munden med vand og lad være med at børste munden med tandpasta i nogle timer.
Den sidste slags syre er den, dine bakterier producerer, når du fodrer dem med søde ting. Syren er en slags affaldsprodukter og rammer tænderne lige der, hvor du lader dine bakterier sidde i fred. Syren skader kun tænderne lige der, hvor bakterierne sidder. Så den slags syre giver ikke syreskader på hele tanden, den laver huller i tænderne. Men – huller i tænderne giver samme slags symptomer som dem du omtaler, følsomhed for søde ting.
Mit råd til dig er at du tænker over de oplysninger, du har fået af mig. Og at du derefter bestiller en tid til en samtale med en tandlæge. Jeg tænker, at du er nødt til at snakke mere med en tandlæge og få klarhed over, hvad der er årsagen til dine problemer, hvor slemt det er og hvad tandlægen kan hjælpe dig med.
Hvis du har huller i tænderne, kan hullerne repareres. Det er langt sværere som tandlæge at gøre noget, hvis din emalje er ”væk”. Men jeg synes du bør bede om en grundig forklaring. Stil spørgsmål til de ting, jeg har skrevet om. Og se om du får de samme svar som jeg har givet.
Hvis du ikke kan lide at tale med din normale tandlæge, så bed om at snakke med en anden, du bedre kan lide. Og hvis du er usikker på at tage snakken med tandlægen alene, så tag nogen med, du har det godt sammen med – en veninde, en søskende, en forælder.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge