Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ehm...
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej
Jeg var til tandlægen for 2 dage siden og hun sagde at jeg havde overbid, men mine tænder rørte hindanden så det var der ikke noget galt i, men jeg har også en tand der sidder halvt bag de andre tænder fordi at der ikke er plads til den så den kunne bare blive ved med at gro. men tandlægen sagde at jeg måske vil komme til at gå med bøjle. Så jeg har lige nogle spørgsmål.
1. Passer det at min tand har fri vilje til at gro?
2. Kan man ungå at komme til at gå med bøjle I denne situation?
3. Gør det ondt at få bøjle og hvor lang tid skal man ca. Have bøjle på?

Svar:
Hej Pige 11 år
Tak for dine meget konkrete spørgsmål. Jeg prøver at svare ligeså konkret, som du spørger, men det er svært, for jeg har jo ikke set dine tænder:
1. Jeg forstår ikke helt det der med at en tand er fri til at gro. Men - når du vokser og får nye tænder, så er det sådan, at den enkelte tand vokser frem indtil den møder modstand. Typisk indtil den møder den tand, den bider imod. Hvis der ikke er plads til at tanden kan vokse frit, så går den i stå. Måske har tandlægen ment, at det ikke betyder noget for den måde dine tænder fungerer på, at du har en tand, der står halvt bag ved andre tænder?
2. Man kan altid undgå at komme til at gå med bøjle. Det er dig selv (sammen med dine voksne), der kan bestemme om du vil have bøjle. Så hvis tandlægen synes det er en god ide, men du og dine voksne er enige om, at du ikke vil have bøjle, så er det dig, der bestemmer. Men det kunne jo også være omvendt. At du gerne ville have bøjle. I så fald ville du blive nødt til at spørge tandlægen, om du kan få det. Og det er ikke sikkert, at du kan. Der er en masse regler om, hvordan tænderne skal være, for at man kan få bøjler. Som du kan se, så er det altså noget man er nødt til at forhandle om.
3. Jeg kan ikke svare enkelt på dit spørgsmål om det gør ondt for dig. For det første fordi det er meget forskelligt, hvad børn synes om at have bøjle. For det andet fordi der findes mange forskellige slags bøjler, som virker forskelligt og derfor også føles helt forskelligt. Normalt gør det ikke ondt af få en bøjle. Men det vil typisk gøre ondt i tænderne, når bøjlen skubber på tænderne (og det er jo meningen med en bøjle). Så nogle børn synes det gør ondt og er utrolig ubehageligt at have bøjle på. Andre synes slet ikke det er et problem. Du spørger også om, hvor længe det varer. Svaret er, at det afhænger helt af, hvor meget der skal rettes på dine tænder, med hvilken slags bøjle det skal gøres - og hvor godt du passer din bøjle.
Som du kan se, så er det altså rigtig svært at svare på, lige præcis hvordan det vil være for dig.
Men jeg kan høre på dine spørgsmål, at det betyder noget for dig at finde ud af det hele. Derfor vil jeg også anbefale dig at aftale en tid til en samtale med tandlægen. Jeg tænker, at det vil være en god ide at tage dine voksne med. Stil de samme spørgsmål (og måske en hel masse andre måske også) til tandlægen og bliv ved med at spørge til du og dine voksne har forstået, hvordan der er med dine tænder. Det er tandlægens arbejde at kunne forklare det så godt for jer, at I kan forstå tingene.
Det vil være godt, hvis I har snakket sammen om det hjemmefra. Altså at du for eksempel selv har fundet ud af, om du gerne vil have bøjle, eller du helst ikke vil have bøjle. Kender du ikke nogen børn i din familie eller skole eller i fritidsklubben, som har bøjle og som du kan spørge, hvordan det er?
Jeg har fundet et sted på nettet, hvor man kan læse noget mere om det at have bøjler. Prøv sammen med dine voksne at læse HER.
Og så kan du også finde en hel bunke spørgsmål og svar i Tandzonen om bøjler.
Held og lykke med at finde ud af tingene.
Niels Hansen, tandlæge