Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Dårlig ånde..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Niels. Jeg har et rimelig træls problem - jeg har virkelig dårlig ånde, og tit en dårlig smag i munden.. Det har varet i okay lang tid nu, og jeg har været til tandlæge to gange ca. siden det sådan "startede". Så er ret sikker på, der ikke er sår eller noget. Har også fået af vide at jeg har nogle fine tænder, og at jeg børster dem godt. Børster dem (NÆSTEN altid) to gange om dagen.. Kan du hjælpe mig med hvad jeg kan gøre? :-) Tak på forhånd.

Svar:
Hej pige 14 år
Tak for dit spørgsmål.
Jeg er desværre ikke sikker på, om jeg kan hjælpe dig. Men jeg kan prøve at skrive hvad jeg ved og tænker om dårlig ånde og tænder.
Jeg spekulerer på, om du selv kan lugte, du har dårlig ånde, eller om det er noget du får at vide? Oftest kan man ikke selv lugte eller smage, at man har dårlig ånde. Det gør det jo sværere at finde ud af.
Det er en mulighed, at dårlig ånde kan komme fra munden. I så fald handler det om at der sidder gamle bakteriebelægninger, du ikke får fjernet.
Bakterierne kan danne lag på tænderne - men du skriver, at du har fået at vide af din tandlæge, at du børster dine tænder godt. Så burde der jo ikke være noget i vejen med tandbørstningen.
Bakterierne kan også sidde imellem tænderne - i så fald kan du fjerne dem med tandtråd. Prøv at rense med tandtråd imellem dine tænder (prøv de bageste) og prøv så at lugte til tråden. Kommer den dårlige lugt derfra? Hvis den gør det, så kunne du jo rense med tandtråd hver dag også.
Og så kan bakterierne sidde som en belægning på tungen. Du kan prøve at børste tungen med en tandbørste - og prøv så at se om tungen kommer til at se anderledes ud - og prøv også at lugte til tandbørsten - lugter den dårligt?
Der er ikke rigtig andre ting man kan gøre ved bakterierne end de 3 ting jeg lige har nævnt. Selv om reklamerne jo lover alt muligt, så tror jeg ikke, at de forskellige slags mundskyllevæske kan hjælpe dig.
Men du kunne jo overveje at gå hen til din tandlæge igen og spørge om de ting, jeg har skrevet om her. Og høre hvad din tandlæge svarer dig. Du kunne jo bede tandlægen lugte til din ånde og spørge, hvordan du lugter og om at se efter, om du har belægninger på tungen eller imellem tænderne.
Jeg tænker, at det mest sandsynlige er, at lugten kommer fra maven. Det kan have noget at gøre med, hvad du har spist. For eksempel er der mange, der lugter, hvis de har spist hvidløg. Hvis man har spist makrel, kan det også lugtes. Der er også nogen, der får dårlig ånde af at spise krydret mad. Og vi lugtyer allesammen, når vi er forkølede eller har ondt i halsen. Har du en god veninde eller nogle voksne, som vil hjælpe dig? For så kunne du jo få dem til at fortælle dig, hvornår du har dårlig ånde og måske regne ud, hvad du får dårlig ånde af at spise.
Jeg tænker, at du er nødt til at bede nogen om at hjælpe dig - fordi du ikke selv kan lugte når du har dårlig ånde.
Og så er der selvfølgelig også den mulighed, at du går til læge og stiller samme spørgsmål.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge