Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle og mundskyl

brevkassespørgsmål

Bøjle og mundskyl

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

hej. Jeg har lige fået sat togskinner på og jeg har et spørgsmål! Det er lidt træls at børste tænder godt og grundigt for hver gang man spiser noget. Jeg børster mine tændes morgen middag og aften. Og det bliver jeg ved med. Men børster dem også hvis jeg lige har spist kage, chips eller noget. Men kan man egentlig godt bare bruge mundskyl til de mellem måltider uden det skader? Eller kan man bare børste dem med en almindelig tandbørste og bruge alle børserne kun morgen, middag og aften? For det ville være herligt at kunne bruge sintid på lidt andet end at børste tænder konstant!:-)

Svar:

Hej pige 18 år

Tak for dine spørgsmål, jo, jeg tænker du har ret i, at det kan blive til rigtig meget tandbørstning, når du har bøjler på.

Det er ikke helt enkelt at svare ja eller nej til dine spørgsmål, så jeg bliver nødt til at svare lidt teoretisk. Jeg tænker, at man kan sige, at der er 3 formål med at børste tænder:

Det vigtigste, tænker jeg, er at fjerne bakterierne fra tænderne og tandkødet. Den viden jeg har siger, at det er gamle bakteriebelægninger, der er skadeligst. Og med gamle mener jeg mere end 48 timer gamle. Hvis du alene skulle børste tænder af denne grund, ville det formentlig (for de fleste) være nok at børste hver 2. dag. Det mest afgørende er, om du børster tænderne helt rene. Hvis du gør det, så varer det et stykke tid før en ny belægning har dannet sig. Hvis der til gengæld er steder, hvor du ikke rammer med tandbørsten, vil der sidde "gamle" bakteriebelægninger der - og det vil så være der, hvor der kan komme huller og tandkødsbetændelse.

Så er der den beskyttelse imod huller, som du får, når du bruger fluortandpasta - og som mange mennesker har brug for, fordi vi hele tiden putter noget i munden, som kan give os huller. Fluortandpasta virker bedst, hvis det bliver brugt 2 gange dagligt. Så har du brug for beskyttelse imod huller, så er rådet 2 gange daglig tandbørstning og lade være med at skylle munden efter tandbørstning. Fluor virker sådan set uanset om du børster tænderne rene eller ej.

Det sidste aspekt er det kosmetiske, nemlig at fjerne madrester fra tænderne. Dette er - tænker jeg - normalt ikke det største problem. Fordi de fleste mennesker kan mærke, hvis der sidder noget på tænderne. Og så fjerner man det næsten automatisk med tungen. Der er ihvertfald der færreste mennesker der har madrester siddende i tænderne i timevis.

Det er selvfølgelig noget specielt at have bøjler på. Jeg går ud fra at det er "togskinner" du har? Og det specielle er, at togskinnerne har kroge og hjørner og metaltråd på kryds og tværs. Og lige netop derfor vil bakteriebelægningerne også vokse hurtigere og madrester kan blive siddende meget længe uden at tungen kan få fat i dem. Og det kan være meget tydeligt for andre, når du smiler til dem.

Sammenfattende:

Børst tænder grundigt 2 x dagligt med fluortandpasta. Sørg for at komme helt ind under bøjlerne, så dine tænder bliver helt rene for bakteriebelægninger. Check i spejlet om du kan se mellemrummene mellem tænderne og om tandkødet bliver ved med at se tyndt og sundt ud. Hver gang du er til tandlæge, så bed din bøjletandlæge se efter, om du børster godt nok (du kan eventuelt bede dem om at give dig det røde farvestof på, så du kan se, om der sidder gamle bakteriebelægninger på tænderne).

Efter hvert måltid: skyl munden grundigt og se efter i et spejl, om der sidder madrester på dine tænder. Hvis der gør, så brug en tandbørste eller en tandstikker til at fjerne maden med. Du behøver ikke at bruge tandpasta eller at børste alle tænderne grundigt.

Hvis du bruger fluortandpasta 2 gange dagligt, får du ikke noget ekstra beskyttelse ud af at bruge mundskyl. De madrester du ikke kan skylle ud med vand, kan du heller ikke skylle ud med mundskyl.

Jeg håber, at jeg har besvaret dine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål