Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle og hovdepine

brevkassespørgsmål

Bøjle og hovdepine

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej kan man godt få spændings hovdepine af at få skiftet bue og få strammet bøljer

Svar:

Hej pige 16 år

Tak for dit spørgsmål. Det er jo et meget præcist spørgsmål, men desværre kan jeg ikke give dig et ligeså præcist svar. Svaret er, at det er muligt.

Spændingshovedpine kan man få, hvis man har spændinger i musklerne i ryg / skuldre / nakke / kæber - og hvis man er sådan lavet, at spændinger i musklerne giver hovedpine. Det er ikke alle mennesker, der får hovedpine af at have spændte muskler.

Det at få skiftet bue og få "strammet bøjler" tænker jeg, påvirker ikke direkte musklerne. Men hvis det giver ømme tænder / kæber, så tænker jeg at det sagtens kan påvirke også musklerne og måske få dig til at spænde mere i dine muskler. Og hvis du så er tilbøjelig i forvejen til at få hovedpine, ja så tror jeg godt du kan få det i den situation også. Spændingshovedpine kan man få bare på forventningen om, at noget plejer at give hovedpine. Der er et intimt samspil mellem krop og hjerne.

Jeg hører også børn og unge indimellem sige, at de får hovedpine af at få "strammet" deres bøjler. Jeg tror ikke, at man kan sige præcist om det er "bare hovedpine" eller spændingshovedpine.

Men træls er det, når det gør ondt i hovedet.

Jeg synes, du skulle fortælle din bøjletandlæge om det. Det kunne jo være, at det kunne lade sig gøre at spænde bøjlen mindre hårdt / sætte en tyndere bue på, så det gjorde mindre ondt.

Og ellers kunne du jo overveje at spise en hovedpinepille, hvis du ved, at om lidt får du ondt i hovedet på grund af bøjlen.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål