Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle eller ej??
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, Jeg har en forskudt tandlinje foroven, en lille smule overbid og mellemrum mellem mine fortænder. Derfor har jeg villet have bøjle i lang tid, men min tandlæge sender mig hjem efter hvert bøjletjek og siger jeg skal komme tilbage efter et år. Har jeg ikke ret til bøjle, hvad synes du?

Svar:
Hej Pige 16 år
Tak for dit spørgsmål.
Det er ikke helt enkelt at svare på om du har "ret" til bøjle. Men jeg prøver:
Kommunerne skal give alle børn og unge gratis tandpleje. Og det gælder også bøjler. MEN...det er ikke sådan, at man har ret til at få lige, hvad man har lyst til. Tværtimod er der lavet en masse regler, der alle sammen handler om, at det, du har ret til at få gratis, er behandlinger, der har med tandsundhed at gøre.
Derimod står der direkte, at det man kalder "kosmetiske" behandlinger - altså behandlinger, der "kun" har noget at gøre med, hvordan tænderne ser ud, IKKE er en del af det gratis tilbud.
Så eet svar til dig er, at det ikke er sikkert at du har ret til at få gratis tandretning. For det lyder som om at de fejl, der er ved din tandstilling, ikke giver dig risiko for at få problemer.
Og det vil sige, at hvis du alligevel vil have rettet tænder, så er det noget du selv må betale for - hvis du vil og hvis du har råd.
Jeg fornemmer på det, du skriver, at du oplever, at du ikke har fået en ordentlig forklaring om dette. Derfor vil jeg foreslå dig, at du bestiller en tid hos en tandretningsspecialist. Din almindelige tandlæge kan give dig nummeret. Og at du tager nogen med, når du skal til specialisten. Jeg tænker det er bedst, hvis det er een af dine forældre - eller en anden voksen, du har tillid til og som vil hjælpe dig.
Bed specialisten om at forklare reglerne for dig og derefter forklare dig, hvordan han eller hun ser dine tænder - og som en del af det, hvorfor du kan eller ikke kan få gratis bøjler. Du kan også få specialisten til at hjælpe dig til at finde en privat specialist og få at vide, nogenlunde hvad det vil koste at få rettet dine tænder.
Held og lykke med din tandstilling.
Niels Hansen, tandlæge