Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bule i tandkødet
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hejsa Jeg har fået en bule i tandkødet i går. Jeg ved ikke om den kom da jeg spiste morgenmad, eller da jeg sov. Opdagede den først ved morgenmaden. Jeg har mistet en tand, fordi en anden bredte sig, så det er et lille hul mellem tænderne, og det er i tandkødet ved hullet, ikke mellem tænderne men ind mod tungen. Den gør slet ikke ondt overhovedet, jeg kan bare mærke den med tungen når jeg spiser, synker og snakker. Til gengæld er jeg meget øm i selve halsen, i samme side. Og hvis jeg trykker på halsen er jeg øm på den ene mandel må det være? Det gør småondt når jeg trykker, men ikke så meget over eller under kuglen/mandlen (på halsen), kun på selve mandlen. Kan smerten i mandlen have noget med bulen i tandkødet at gøre? Bulen i tandkødet kom som sagt i går morges, og smerten ved mandlen er kommet her i nat, eller var det i hvert fald da jeg vågnede. Det undre mig bare, at den ikke gør ondt bulen i tandkødet. Kan sagtens trykke på den med tungen, spise og alt muligt. Det er halsen der gør ondt / eller er øm. Ved ikke engang om det er mandlen, eller bare en anden bule på halsen.

Svar:
Hej Pige 23 år
Tak for dine spørgsmål. Det er ikke helt nemt at svare dig på spørgsmålene, idet jeg jo ikke har set dig i munden. Så det bliver lidt gætte-agtigt:
En tandbyld kan godt komme på en nat, men så vil du ikke være i tvivl om det, det vil gøre ondt. Så hvis "bulen" ikke er øm, er det ikke betændelse. Det kan være tandkødet, der buler, fordi du har mistet en tand. Over tid vil bulen jævne sig ud. Jeg tænker dog, at det er lidt mærkeligt, at du ikke har lagt mærke til den før?
Hvis du er øm på siden af halsen er du enten ved at få ondt i halsen, eller også har du en lymfekirtel, der er øm, fordi der er noget betændelse i munden på dig. Jeg mener derimod ikke, at du vil kunne mærke din mandel ved at trykke på halsen.
Og ja, hvis bulen i munden er betændelse, så kan lymfekirtlen godt være hævet (større) og øm.
Nu er der jo gået nogle dage, så jeg tænker at du har fundet ud af, om du bare var ved at få ondt i halsen?
Men ihvertfald tænker jeg, at det vil være fornuftigt at bede din tandlæge om at kikke på bulen og halsen, så du kan få et rigtigt svar.
Held og lykke med det
Niels Hansen, tandlæge