Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Anoreksi og "tandkødslommer"
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej Min datter på 16 år har haft anoreksi i 2 år. Hun kaster ikke op, men hun spiser meget ensidigt. Hun har problemer med at mad sætter sig fast i en tandkødslomme ved en af de bagerste kindtænder. Det gør ondt og hun har svært ved at få det væk igen. Det gør jo ikke lysten til at spise større. Hun har været hos skoletandlægen to gange med problemet, men jeg tror ikke hun har fortalt, at hun har anoreksi. Tandlægen sagde, at hun skulle bruge tandtråd, men det virker ikke som om det hjælper. Jeg ved ikke om det overhovedet har nogen sammenhæng, men kan evt. underernæring/mangler gøre noget ved tandkøddet, så det bliver "løsere" omkring tænderne? Er der nogle bestemte virtaminer man skal være opmærksom på (hun tager forskellige bla. to multivitamin/mineralpiller + 3 calcium-magnesium-d vitamin) drikker ikke meget mælk måske 3 dl om dagen og en del juice. Vil det evt. rette sig når hun begynder at spise normalt igen? Mvh moren

Svar:
Hej Moren
Cyberhus er kun for børn og unge, men måske sidder der andre børn og unge som kan få glæde af dit spørgsmål og mit svar. Derfor har jeg valgt at besvare dit spørgsmål her og skulle din datter få lyst til at chatte eller spørge om andre ting, skal hun vide at Cyberhus kan tilbyde forskellige muligheder. For eksempel at besøge brevkasser og chatte med andre voksne.
Jeg kan godt forstå, at du tænker, at der kan være en sammenhæng mellem anoreksi og udvikling af tandkødslommer.
Tandkødsbetændelse og udvikling af tandkødslommer skyldes at bakteriebelægninger på tænderne - eller mad - får lov til at sidde og genere tandkødet. Mit indtryk af anorektikere er, at de er meget fokuserede på den personlige hygiejne. Og derfor tror jeg ikke umiddelbart, at det er mangelfuld tandbørstning, der har givet anledning til din datters problemer.
Det, at mad sætter sig fast imellem tænderne kommer af, at der er plads til det. Enten fordi to nabotænder ikke når helt sammen (naturligt mellemrum), eller at biddet er sådan, at mad bliver presset ind mellem tænderne ved tygning. Fødeindpresning kan også være resultatet af en tandlægelig behandling, i form af en fyldning, der ikke spænder hårdt nok imod nabotænderne – eller er gået i stykker.
Hvis mad konstant sætter sig fast et bestemt sted, generer det tandkødet. Der kommer tandkødsbetændelse og man kan mærke der er noget galt, ved at tandkødet bløder, det trykker og det kan gøre ondt i både tænder og tandkød i området. Behandlingen er at fjerne det, der generer. I samme øjeblik maden fjernes, letter symptomerne og tandkødet kan gå fra at have det rigtig dårligt til at være stort set sundt på 1-2 dage. Hvis man renser stedet hver gang man har spist, forsvinder irritationen i tandkødet.
Hvis der er tale om, at din datter har fået lavet en fyldning, der ikke er god nok, bør den laves om. Hvis det ikke er det, har jeg ikke andre råd end tandtråd eller tandstikker. Din datter må lære at være opmærksom på, at der sidder noget mad i klemme og lære at fjerne det med samme. Det ændrer ikke på årsagen til problemet, at maden sætter sig fast. Men tandkødet tager ikke skade.
Du har ret i, at lang tids underernæring kan give anledning til skader på kroppens væv – og således også på tandkødet. Men i så tilfælde giver det problemer med tandkødet i hele munden og ikke kun et enkelt sted. Og det er ikke normalt for anorektikere at få store problemer med deres tandkød.
Hvis det er svært for din datter at komme til at holde stedet godt nok rent, bør hun bede personalet på tandklinikken lære hende, præcis hvordan hun kan rense bedre, herunder hvad hun kan bruge (børste, tandtråd, tandstikker) og bede personalet checke, at hun rammer det, hun skal.
Du spørger, om der er noget andet (kosttilskud, vitaminer), der vil kunne hjælpe på situationen: nej. Fødeindpresning er et mekanisk problem, medicin eller kosttilskud hjælper ikke.
Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål. Hvis din datter bliver ved med at have problemer vil jeg foreslå et nyt besøg hos tandlægen. Prøv evt. at gå til en anden tandlæge end den sædvanlige. Nogen gange kan en anden tandlæge se noget, den sædvanlige ikke kan.
Mvh
Niels Hansen
Tandlæge