Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
ang. Bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hejsa jeg har snakket med min tandlæge om det men jeg synes selv at jeg har brug for bøjle hun siger at jeg ikke kan få bøjle pga at hun synes at de ser fine ud og at man ikke får det pga det kosmetiske men kun hvis man har brug for det og så skal jeg have hævet en tand ud men er bange for det... hun har også sagt at de vil rette sig (mine to Tænder som sidder som nummer tre fra for tænderne) men der sker ingenting og det er pænt lang tid siden hun sagde det... hilsen lucas

Svar:
Hej Lucas
Tak for dine spørgsmål om dine tænder.
Det er ikke så let at svare klart på dine spørgsmål, så du kommer til at læse lidt tekst fra mig:
Din tandlæge har ret i, at du ikke har ret til at få rettet tænder, hvis det du fejler kun er kosmetisk. Det har Sundhedsstyrelsen bestemt - det handler om 2 ting: Den ene at næsten alle børn har noget, der er skævt med tænderne. Men at ønske sig lige tænder er jo ikke det samme som at tage skade af sin tandstilling. Den anden er, at der også kan følge ubehag, smerter og andre problemer med en tandbehandling og at du kan risikere at få skader på dine tænder af behandlingen. Så Sundhedsstyrelsen har bestemt, at dine tænder skal være så skæve, at du kan tage skade af det som voksen, hvis du skal kunne få et gratis kommunalt tilbud.
Og så er der jo det andet, at hvis du nu fik mulighed for at få rettet dine tænder, så kan de altså ikke trylles på plads. Det kræver nogen gange togskinner i lang tid eller andre slags bøjler eller at skulle af med een eller flere tænder, hvis det skal blive godt.
Så allerførst tænker jeg, at du må finde ud af, hvor meget det betyder for dig at få rettet tænderne. Jeg vil foreslå dig at snakke med dine forældre eller andre voksne, du har tillid til. Du kan også prøve at snakke med nogen du kender, der haft bøjler på eller fået trukket tænder ud. Eller med dine kammerater. Spørg dem, hvad de synes om dine tænder.
Hvis du finder ud af, at du gerne vil have rettet tænder - og at du kan få støtte til det fra dine forældre - og hvis du også er klar til den behandling, specialisten foreslår, så er det næste skridt at booke en aftale med een af specialisterne i din kommune. Din almindelige tandklinik kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem du skal snakke med. Sørg for at du kan tage dine forældre med og at I har forberedt jer på hjemmefra, hvad I vil sige og hvad I vil spørge om.
Du skal kunne forklare specialisten, hvorfor det er vigtigt for dig at få rettet tænder, på sådan en måde, at specialisten kan forstå, at det er et stort problem for dig.
Det kan være, at specialisten giver dig tilbud om behandling, selv om din almindelige tandlæge har sagt nej. Og så er det jo helt fint. Husk at spørge om, hvad behandlingen er - altså for eksempel om det kræver at du skal have trukket tænder ud, hvilken slags bøjle og hvor længe og du risikerer at få skader på tænderne.
Det er min erfaring, at langt de fleste 13 årige sagtens kan klare at få trukket een eller to tænder ud...hvis jeg forbereder dem godt på, hvordan det skal gøres. Og sørger for, at de er godt bedøvede. Så siger de fleste bagefter, at det ikke gjorde ondt. Det er jeg sikker på, at du også kan klare, hvis du vil.
Det kan også være, at specialisten holder fast i, at kommunen ikke kan tilbyde gratis behandling til dig, fordi dit problem - set med tandlægeøjne - kun er kosmetisk. Så kan du bede specialisten fortælle om, hvad behandlingen ville være og hvor meget den ville koste, hvis du fik rettet tænder hos en privat specialist. Og hvor der er sådan een henne. Og så må I finde ud af, om I vil betale for det.
Hvis nu du bor tæt på Aarhus er også den mulighed, at I spørger på Tandlægeskolen i Aarhus, om du kan få rettet tænder der. Der er det næsten gratis. Det kan din specialist også hjælpe dig med at finde ud af.
Som du kan se er der mange ting at tænke over inden du har helt styr på det hele.
Held og lykke med det.
Niels Hansen, tandlæge