Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Af med bøjlen
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Niels, jeg har haft togskinner på i lidt over 2 år, og jeg er blevet godt træt af at have dem på. Mit problem er, at jeg ikke kan bide helt sammen. Jeg er godt træt af at have bøjle på, så mit spørgsmål til dig er: kan mit bid blive meget være i løbet af årende? og hvis det kan hvor stor er chancen for at det sker så? Mange tak på forhånd :)

Svar:
Hej Pige 16 år
Tak for dit spørgsmål!
Jeg kan godt forstå, at du er ved at have fået nok efter 2 år med bøjle. Det tager nogen gange lang tid.
Jeg bliver nødt til at sige til dig, at jeg ikke ret godt kan svare sikkert på dit spørgsmål, fordi jeg ikke helt ved, hvad det er du spørger mig om. For eksempel ved jeg ikke helt, hvad du mener med, at du ikke kan bide helt sammen. Jeg forstår det sådan, at dine tænder ikke helt passer sammen endnu.
Og så gætter jeg på, at du spørger om, hvad der sker, hvis du siger du vil have bøjlen af NU - før du er "helt færdig".
Det er svært at svare på. Måske er det ikke noget problem. Du skal vokse et par år endnu og det betyder, at der stadig sker noget tilpasning. Så dit bid kan måske sagtens "sætte sig" af sig selv.
Men du kan også risikere, at dine tænder flytter sig (tilbage igen), hvis du får bøjlen af i utiide.
Der er kun een, der kan svare dig rimeligt fornuftigt på det: din bøjletandlæge.
Så mit råd til dig er at bekende kulør - sig hvor træt du er af bøjlen. Spørg, hvad der sker, hvis du får den af NU. Og hør så godt efter, hvad han eller hun siger.
Specialisterne vil som regel lægge vægt på, at tænderne skal rettes HELT færdige. Men derfor kan det jo godt være, at det faktisk ikke betyder noget, om de sidste detaljer kommer med.
En bøjlespecialist ved godt, at de fleste børn bliver SÅ trætte af bøjler efter 2 år, så han eller hun er vant til at skulle svare på den slags spørgsmål.
Tag en voksen eller en veninde med, så du bagefter har nogen at snakke om svaret med. Og så må du jo altså selv finde ud af, om det er vigtigst for dig, om du kan få bøjlen af eller om du vil rettes helt færdigt.
Det er dig, der bestemmer. Det er jo dine tænder.
Husk lige at der kommer også en periode efter selve tandretningen, hvor du skal bruge nogle efter-bøjler, hvis du gerne vil have, at dine tænder bliver ved med at stå sådan, som de er blevet rettet.
Og held og lykke med det.
Niels Hansen, tandlæge