Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
7mm overbid er det nok til bøjle?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg skal måske have bøjle og skal snart til specialtandlæge for at have det tjekket. Men jeg har målt og tjekket og jeg har 7mm overbid. Er det nok til at jeg skal have bøjle? Og kan man få en bøjle til kun om natten hvis jeg skal have?
Ellers hvad koster det at få bøjle bag tænderne? Jeg er jo under 18 så det må være lidt billigere. Det skal lige siges at mit overbid OVERHOVED ikke forstyrrer mig. Jeg sad og søgte lidt på det og mine tænder er meget lige ned ad iforhold til de billeder jeg har set af folk der har overbid.

Svar:
Hej Nicolaj
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan ikke læse, om du faktisk helst vil slippe for bøjler? Og i hvert fald ser det ud som om du ikke har lyst til at have en bøjle, der kan ses af andre.
Jeg kan svare dig helt sikkert på eet af dine spørgsmål: der er ingen, der SKAL have bøjle. Hvis du ikke vil, så er det helt op til dig selv (og dine forældre) at sige nej tak.
Specialtandlægen vurderer både hvor stort dit overbid er og hvordan dine tænder i over- og underkæben fungerer sammen. Ofte vil et overbid på 7 mm betyde, at du får et tilbud om bøjle, men det behøver ikke at være sådan. Det specialisten vurderer er, om du har risiko for at få problemer senere i livet på grund af dit bid.
Såvidt jeg ved er der ingen kommunale tandplejer i Danmark, der tilbyder bøjler bag på tænderne. De er nemlig dyrere og sværere at få til at virke. Og en natbøjle alene kan ikke rette et stort ovebid. Tandretning er en del af den gratis tandplejeservice fra din kommune, din kommune må ikke opkræve betaling for den. Det er helt anderledes, hvis du vælger at få en privat specialtandlæge til at rette dine tænder. Så skal du selv betale det hele og du skal regne med at en bøjlebehandling af et stort overbid koster 25-35.000 kr - dyrere med bøjler bag på tænderne.
Jeg tænker, at hvis du får tilbud og gerne vil behandles, så er bøjlen togskinner - sandsynligvis med nogle stænger i siderne til at føre din underkæbe fremad.
Men det er jo noget af det, som jeg vil foreslå dig at tænke over. Altså om du har lyst til bøjler? Og hvis du har, om du så kan acceptere den slags bøjler, som din specialtandlæge vil give dig?
Jeg vil foreslå dig at snakke det hele godt igennem med dine forældre - eller andre voksne - , sådan at du får tænkt dig godt om og har noget du kan spørge specialtandlægen om. Og jeg vil foreslå dig at tage dine forældre med til specialtandlægen, så I får spurgt om alt det, I gerne vil have svar på og så I kan snakke om det bagefter. Det kan nemlig være svært at huske det hele, når man ligger ned i tandlægestolen med åben mund.
Hvis du får et tilbud, så kommer der til at gå noget tid, inden du får bøjlerne på. Den tid kan du også bruge til at tænke dig om.
Og hvis du ikke har lyst og kan få dine forældre til at acceptere dette, så hold fast i det. Bøjlebehandlingerne går ikke ret godt, hvis den der skal have bøjlen på ikke har lyst. Så ender det tit med at den kommer af i utide alligevel - og så har den måske slet ikke gjort gavn.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge