Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
vistdomstænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
heej! supergodt at der er lavet sådan en brevkasse. jeg er en pige på 17 år. jeg har fået operert 2 vistdomstænder ud og trukket en ud. den første som blev operert ud tog omkring halvanden time,(oktober 2009) i august 2010 der skulle jeg ha trukket den anden vistdomstand ud tog kun et par sekunder, i 2011 fik jeg opereret den 3. vistdomstand ud, nu mangler jeg en og har været bange lige siden jeg fik operert den 3. ud fordi det gjorde så ondt bagefter, det tog en halv time af få den ud og det tog 3 uger før smerten var væk i min mund så mit spørgsmål er om det er normalt at det skal gøre ondt i så lang tid? jeg kunne næsten ikke spise, jeg havde forfærdelig hovedpine og var næsten ikke i skole. jeg fik godt nok nogle piller af min mor og når jeg var hos min far, men viille ikke tage så mange smertestillende fordi jeg ikke ville misbruge pillerne. med hensyn til den sidste vistdomstand, skal jeg være bange for at det gør ondt i flere uger igen? vil stadig ikke fylde mig med piller, føler mig som en misbruger af piller. og er det normalt man allerede har sine 3 vistdomstænder ude i 17 års alderen? håber virkelig du kan svare på alt det her. kh Camilla

Svar:
Hej Camilla
Tak for dine spørgsmål. Jeg prøver at svare dig:
Det er normalt visdomstænderne i undermunden, der giver de største problemer. Både i form af smerter før fjernelsen og i form af at de kan være svære at få ud og i form af, at man kan få smerter bagefter. Og ja, det er ”almindeligt”, at man kan få ondt efter en visdomstandsoperation. Og jo mere langvarig (og svær) operation, jo mere ondt og i jo længere tid.
Så hvis jeg læser det, du skriver om dine 3 visdomstænder, så er de to, du har fået opereret ud visdomstænder i underkæben og den, der kun tog et par sekunder, var een foroven. I så fald er det een foroven, du mangler. Og den skulle være nem. Men spørg din tandlæge om det er en svær eller en let operation.
Så er der det der med, om det er almindeligt at få fjernet visdomstænder så tidligt. Der tror jeg klart jeg må svare nej.
Tidligere har det været almindeligt, at tandlæger rådede folk til at få fjernet alle visdomstænder. Årsagen var dels, at der er risiko for, at man kan få problemer med visdomstænderne på et tidspunkt. Og dels, at man ved, at der er større risiko for komplikationer (smerter for eksempel) ved at få fjernet visdomstænder, når man er blevet ældre.
Men holdningen har ændret sig. Og en god grund til det er, at rigtig mange mennesker ikke får problemer med deres visdomstænder. Selv om de ligger forkert eller der ikke er plads i 17 års alderen, så viser det sig, at der ofte bliver plads til visdomstænderne, mens den allersidste vækst i kæberne sker (helt op til du er i starten af eller midt i 20’erne).
Og der er jo altid risiko for, at noget kan gå galt eller at man kan få ondt bagefter. Så man er blevet mere tøvende med bare at fjerne folks visdomstænder.
Jeg har skrevet flere andre svar om visdomstænder i brevkassen. Jeg vil foreslå dig at læse dem også. Og så vil jeg foreslå dig snakke med din tandlæge om tingene, før du ”bare” får fjernet den sidste tand.
Held og lykke med det.
Niels Hansen, tandlæge