Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Visdomstand
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er 14 år gammel, og har allerede fået mine visdomstænder i underkæben. Tandlægem har også sagt til mig, at det er en. Jeg har haft smerter i den ene i 2 dage nu. Jeg har svært ved at spise og efter, jeg har spist, får jeg endnu mere ondt. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej dreng 14 år
Tak for dine spørgsmål om visdomstænder.
Du skal børste rigtig godt på tanden og tandkødet - forsigtigt ,men grundigt, børst på tværs så børsterne peger lige ned på tanden og tandkødet - og gerne skylle munden med chlorhexidin mundskyllevæske (fås på apoteket) - men allervigtigst skal du hurtigst muligt få tid hos din tandlæge.
Det lyder som om det er noget meget almindeligt, du fejler. Nemlig en betændelse i tandkødet omkring en tand på vej frem. Normalt går det over af sig selv, men nogen gange går betændelsen i en form for selvsving. Du får mere ondt og svært ved at gabe.
Når du kommer til tandlæge vil de se på hvordan dit tandkød har det. Sandsynligvis tage et røntgenbillede af tanden. Og skylle dig med en skylle-sprøjte ned i tandkødslommen lige rundt om tanden. Måske instruere dig i selv at kunne skylle tandkødet hjemme. Og så skal det blive bedre meget hurtigt. Ellers skal betændelsen behandles med penicillin.
Men altså først og fremmest - gå hen til din tandlæge i morgen og forklar dem, at du har ondt. Så vil de sikkert se på dig med det samme.
Held og lykke med det
Niels Hansen, tandlæge