Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
visdomstand
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej. jeg tror jeg er ved at få en visdomstand og det gør så forfærdeligt ondt. men den har bare været på vej i over et år, hvor den i perioder gør meget ondt, og tandkødet over den hæver op. er det normalt der gør så lang tid? den er kun vokset så meget, at man lige kan ane spidsen på den i den ene side.

Svar:
Hej Pige 18 år
Tak for dit spørgsmål. Ja, visdomstænder kan være meget bøvlede. Jeg vil ikke ligefrem sige, at det du oplever med din visdomstand, er normalt. Men det er ikke unormalt.
Du skriver ikke noget om, om din visdomstand sidder i over- eller i underkæben. Jeg regner med det sidste, der er som regel dem i underkæben, der giver problemer.
Forklaringen er, at visdomstænderne er de sidste tænder, der kommer frem. Og hvis du har for lidt plads i kæberne til dine tænder, så er det jo logisk, at det er den sidste tand, det går ud over. Visdomstanden.
Det betyder, at visdomstanden nogen gange kommer til at ligge skævt i kæben – for eksempel kan den ligge helt vandret – og så kan den ikke vokse normalt frem. Nogen gange vil den blive ved med at være dækket af tandkød, selv om den er oppe i højde med de andre tænder. Fordi kæben ”går opad” inde bag i munden.
I begge tilfælde kan tanden altså godt være fremme med en spids, men det meste af tanden bliver ved med at være dækket af tandkød. Det betyder så, at der er en meget dyb ”lomme” omkring tanden og det giver så igen gode muligheder for at få en speciel tandkødsbetændelse omkring visdomstanden.
Tandkødsbetændelsen kan komme og gå, sådan som du beskriver det. Og så kan den meget hurtigt gå fra at være generende til at være en rigtig modbydelig og smertefuld  betændelse, hvor man får ondt i hele kæben.
Mit råd til dig er hurtigst muligt at komme til tandlæge og få set på tanden. Som regel vil tandlægen råde dig til at få den fjernet. Og hvis den ikke er helt fremme skal den opereres ud. Det kan dreje sig om bare at give tandkødet et lille snit og så kan den fjrenes nemt. Og det kan være en bøvlet, noget større operation. Det kommer an på, hvordan tanden ligger i kæben. Det kan din tandlæge se, når der er taget røntgenbillede af tanden.
Det er en dårlig ide at operere dig, hvis dit tandkød er meget betændt. Det er dels sværere at bedøve tanden og du får lettere smerter bagefter. Så man plejer at se om man kan få betændelsen til at gå væk først ved at skylle med en eengangssprøjte ind under tandkødet, børste omhyggeligt eller – hvis tandkødet har det rigtig skidt – at give dig penicillin i en uge først.
Skylning kombineret med omhyggelig tandbørstning – eller penicillin i en uges tid - vil normalt få betændelsen til at lægge sig helt. MEN – du risikerer at få en ny omgang betændelse på et senere tidspunkt, hvis der bliver ved med at ligge tandkød hen over det meste af tanden. Det er dig, der må afgøre, om du er villig til at risikere det.
Mit råd til dig er altså at få set på tanden og tandkødet hurtigst muligt for at få et bud på, om der bør gøres noget hurtigt. Hvis du fortæller når du ringer til tandlægen, at du har problemer med tandkødet omkring en visdomstand, vil de fleste tandlæger tilbyde dig at få set på det med det samme.
Held og lykke med at få styr på visdomstanden
Niels Hansen, tandlæge