Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Visdomstænder

brevkassespørgsmål

Visdomstænder

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Mine visdomstænder i undermunden, er ved at bryde frem - De har givet mig virkelig store smerter, og nu synes jeg altså de har været undervejs et års tid?! Kan det virkelig passe?! :( - Min tandlæge siger de kommer ligeså fine, 'en hvorfor skal det tag så lang tid?

Hvad så med i overmunden, vil de komme ligeså langsom? :(

Argggh Hilsen en mega frustreret pige :(

Svar:

Hej pige 19 år

Tak for dit spørgsmål om visdomstænder. Og ja, det skal virkelig tage så lang tid, desværre.

Det er normalt, at det taget omkring 1 år fra en ny tand bryder igennem tandkødet og til den er helt fremme. Visdomstænderne i underkæben har det specielle problem, at de kommer allerbagest, hvor kæben går opad og derfor tager det endnu længere for dem at komme helt ud af tandkødet. Det er tit sådan, at underkæben skal vokse det sidste, før visdomstanden kan komme helt fri af tandkødet. Din tandlæge gør det helt rigtige, som er at se, at det ser normalt ud og ikke foreslå dig alle mulige behandlinger.

Nogen gange kan man også komme ud for, at der bliver ved med at være tandkød indover visdomstandens tyggeflade - og derfor bliver der ved med at være problemer med tandkødet omkring tanden. Bliver det ved med at genere dig, må du jo snakke med din tandlæge om, om det er en god ide at komme af med tanden. Hvis den er næsten fri af tandkødet, er det normalt en mindre ting at komme af med den.

Det kan være meget bøvlet at få fjernet visdomstænder. Og det er normalt dem i underkæben, der giver flest problemer. Problemerne kan være en langvarig fjernelse, hvor tanden måske skal deles i flere stykker for at kunne komme ud og smerter og betændelse bagefter i en periode. Nogen gange kan der også komme langvarige problemer som tab af følelsen i læben - noget som er stærkt generende og kan vare resten af livet. Derfor skal man også være lidt forsigtig med bare at operere visdomstænder ud hvis der har været lidt problemer. Normalt kan din tandlæge på forhånd sikkert vurdere (på røntgenbilleder) om der er sisiko for problemer. Spørg din tandlæge og tænk dig godt om, hvis du vil af med dine visdomstænder.

Visdomstænderne i overkæben kommer ligeså langsomt, ja, men de giver sjældent store problemer. Hvis der mangler plads kan de nogen gange komme så skævt, at de nærmest vokser ud i kinden. De er til gengæld meget nemme at fjerne og de giver sjældent problemer bagefter.

Tålmodighed er et godt råd. Og snak med din tandlæge er et andet godt råd.

Med venlig hilsen Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål