Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Vil det være dumt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Jeg er en pige på 16 år, der nu har haft bøjle på i snart 2 år. Jeg startede med at få afvide at jeg kun skulle have den på i 1.5 år, derefter fik jeg afvide at jeg hvertfald ville få den af inden sommerferien 2013. Men da jeg så kom til tandlægen i maj og regnede med at skulle have den af sagde min tandlæge at jeg ville få den af til August. Lige p.t føler jeg at min bøjle forhindre mig i at gøre så mange ting fordi jeg føler mig usikker og da jeg skal starte på en gymnasiel uddannelse efter sommerferien havde det været skønt ikke at have haft bøjle på. Sidste gang jeg var ved tandlægen fik jeg sat noget på for at dreje mine fortænder lidt og udover det bruger jeg elastikker for at trække min underkæbe frem. Jeg kan mærke at der ikke længere er noget der strammer som man kan mærke når tænderne er ved at flytte sig. Jeg overvejer kraftigt at ringe til tandlægen imorgen og hører om jeg kan få min bøjle af før sommerferien fordi der mangler ikke at blive lavet mere, mit spørgsmål er så om det er dumt? Vil tænderne "falde" tilbage? eller vil det stykke ståltråd agtig noget man får på forhindre det??
Jeg håber du svarer!

Svar:
Hej Pige 16 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er godt og grundigt træt af dine togskinner.
Det er svært at svare på dit spørgsmål, fordi jeg jo ikke har set dine tænder. Så jeg bliver nødt til at svare måske på dit spørgsmål.
Der er kun een, der kan svare dig på spørgsmålet, det er den specialist (bøjletandlæge), der retter dine tænder. Jeg vil foreslå dig at præsentere dit problem for ham/hende på præcis samme måde som du har spurgt mig. Hvis du stille og roligt forklarer hvordan du har det med bøjlerne, så tror jeg du kan få et ordetligt svar. Svaret kan måske ligne det jeg skriver nedenunder. Prøv at læse det, så ved du lidt mere om, hvad det kan handle om og så kan du jo også forberede nogle flere spørgsmål.
Det er sådan med at flytte tænder, at selv om man tror det kan gøres på en bestemt tid, så driller det nogen gange. Forstået på den måde, at noget ikke flytter sig så meget eller så hurtigt eller lige sådan, som man som tandlæge tænker at det skal. Og det tandlægen prøver at opnå er, at dine tænder passer så godt til hinanden, at de kan holde sig på plads, når bøjlen kommer af. Det er nødvendigt at tænke på det, fordi alle tænder, der er blevet flyttet, vil gerne vende tilbage hvor de kom fra. Ikke helt tilbage til start, men et stykke vej tilbage.
Du skal ikke være i tvivl om, at du har retten til at bestemme hvor længe du vil beholde dine bøjler. Så hvis du siger til tandlægen, at NU vil du have bøjlerne af, så skal de tage dem af. Jeg kan så ikke love dig, at de kan nå det før sommerferien - fordi der jo kun er knap 2 uger tilbage. Og normalt indebærer det at komme af med bøjlen både at tage dem af, at lime metaltråde på bagsiden af fortænderne og at lave en ganebøjle til at holde tænderne på plads. Så der skal altså findes ganske meget kliniktid til det. Men du kan jo altid spørge.
Hvis tandlægen synes det er en dårlig ide, kan det være, at tandlægen fralægger sig ansvaret for, om dine tænder flytter sig bagefter. Det vil sige, at de ikke vil tilbyde dig at gøre noget, hvis der er noget, der går skævt.
Så du skal altså finde ud af, om det er så vigtigt for dig at få bøjlerne af, at du er villig til at risikere, at resultatet ikke bliver så godt, som det kunne blive.
Jeg vil foreslå dig at tænke grundigt over dette. Og også at tale med nogen andre om det, før du beslutter dig. Forældre, voksne du snakker godt med, venner eller veninder. Det kan også være en god ide at tage en voksen med til specialisten, når du skal snakke med ham/hende.
Men du har travlt, så du må skynde dig at få aftalt en tid hos tandlægen. Og realistisk tænker jeg, at de nok ikke kan tilbyde dig at komme af med bøjlen før efter sommerferien.
Held og lykke med at finde ud af tingene.
Niels Hansen, tandlæge