Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
vampyren????
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Du bliver bare nød til at hjælp mig, jeg kan ikke holde ud at hør på det mere.. Jeg bliver mobbet i skolen og de kalder mig freak og alt muligt andet, fordi jeg har en ekstra tand som stikker ud over det hele. Den ligger nærmest over en anden tand og minder lidt om sådan en som vampyrer har. Jeg går hele tiden med mundet lukket, fordi så kan man ikke se den... Den er vild ulækker og det er bare pisse irreterende. Kan jueg ikke bare rive den ud?
Hilsen vampyren

Svar:
Hejsa
Det lyder, som om du synes, at det er rigtig træls at have en tand, der sidder så forkert.
Du spørger, om du ikke bare kan rive den ud?
Jeg vil foreslå dig at tage hen på din tandklinik og tale med dem om det. Både om hvorfor du er ked af tanden og om, at du gerne vil høre, om de kan hjælpe dig.
Tandlægerne har nogle regler, de skal følge. De skal for eksempel tale med dine forældre, før de må fjerne en tand. Og de vil også undersøge, om det er det bedste at fjerne tanden. Nogen gange kan der blive et stort mellemrum, hvis man fjernet en tand.
Det er en god ide, at du taler med dine forældre om det og kender deres indstilling, før du går på tandklinikken.
Held og lykke med det, jeg håber du bliver tilfreds med dine tænder.
Venlig hilsen
Niels