Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Underbid

brevkassespørgsmål

Underbid

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hey... Da jeg var lille havde jeg underbid så jeg gik rund med sådan et kæmpe monstrum inde i min mund og det hjalp på underbiddet men det har også medført at jeg ikke bider sammen i hele min ene side jeg bider skævt ind på mine tænder hvor de så bagefter glider så meget på plads som de nu kan og når jeg slapper af får jeg underbid igen... Er det normalt eller er det noget galt?

Svar:

Hej dreng på 15 år

Tak for dit spørgsmål.

Jeg tænker, at dit bid ikke fungerer rigtigt.

Og at det rigtige derfor er at bede om en konsultation hos en tandretningsspecialist. Din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med en tid. Og hvis det kan blive den samme specialist, som behandlede dig som lille, ville det jo være fint. Men ellers kan de finde din gamle journal frem og se, hvad de gjorde dengang og hvordan dit bid var dengang.

Jeg tænker, at du bør tage en voksen med til konsultationen, så du har et par ekstra ører med og een, der kan hjælpe dig med at stille spørgsmål. Og at du skal fortælle specialisten, hvordan det med tænderne mærkes for dig.

Underbid er svære at rette. Hvis dit underbid skyldes at dine kæber simpelthen ikke passer sammen, så et det almindeligt, at det først rettes helt færdigt når du er helt udvokset. Det vil sige når du er omkring 23-24 år. Og så kan det være at du bliver nødt til at leve med, at tænderne og biddet altså ikke passer helt indtil da.

Det er det, du skal have specialisten til at se på. Det kan jo også være, at det er et mindre problem, der kan løser her og nu.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål