Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Trukket mærkelig tand ud...
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Her på torsdag skal jeg have trukket en underlig visdomstand ud. Istedet for at sidde i tandrækken, sidder den længere ind mod ganen og vender skråt ned mod min tunge. Jeg er virkelig bange for at det kommer til at gøre ondt... Jeg ved godt at jeg får lokalbedøvelse, men det er nok mere det der ryk i hovedet..
Jeg er ikke bange for tandlægen. Faktisk elsker jeg at være der :) Men hvad med efter at tanden er trukket ud? Det hæver jo nok op, men kan jeg gøre noget for at dæmpe hævelsen? Min tunge er allerede for stor til min mund...
Det er kun den tand der sidder sådan. Min nederste højre visdomstand eksisterer ikke, og de sidder som de skal i venstre side..
Ville bare gerne vide lidt inden jeg skal derhen.
hilsen Dennis.

Svar:
Hej dreng 20 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du er lidt nervøs for tandudtrækningen.
Men eftersom du fortæller, at du elsker at være til tandlæge, så tænker jeg at du kan tage det helt roligt.
Du skriver at visdomstanden er underlig. Jo, det er rigtigt, at den sidder lidt mærkeligt. Men det kan ske, hvis der er for lidt plads til tanden. I stedet for at komme normalt, så glider den udad imod kinden - eller som i dit tilfælde - indad i ganen. Det betyder ikke noget, når den skal trækkes ud. Den kan sagtens bedøves alligevel.
Normalt trækker man ikke en tand ud med et ryk. Man løsner den først og så tager man den forsigtigt ud til sidst, når den er løs. Så jeg tænker ikke det kommer til at give et ryk i hovedet.
Hvis tanden er fremme, så tandlægen kan få fat i den, så er det en almindelig tandudtrækning - også selv om det er en visdomstand. Det burde ikke give dig en hævelse - kun at stedet hvor tanden har siddet kan være en smule ømt i nogle dage - men det er ikke engang sikkert.
Så jeg tænker ikke du har noget at være nervøs for - hverken under tandudtrækningen eller bagefter.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge