Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandsmerter for længe
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej tandlæge. Jeg er i den uheldige situation at jeg har en tand der er meget generende. Den er både rodbehandlet(1 år siden) rodspidsoperation(2 måneder siden) .. Jeg har alt fra smerter i ganen, smerter ved tanden, ømhed efter spisning. (Altså ikke under) - Det føles lidt som om tanden er ved at sprænge efter spisning, andre gange bare normal øm. Det er okay om morgenen, men bliver så værre i løbet af dagen. Tandlægen har testet mod fraktur i tanden, jeg har brugt bideskine(1 måneds tid). Fået taget røntgen som intet viser, fået den slebet, tjekket de to tænder ved siden af, og alle siger det ser fint ud. Det er bare ikke sådan. Smerter er typisk ledsaget af lidt ømhed omkring kæbeledet. Men har fået taget billeder af kæbeledet som ikke viser noget, gået til kiropraktor, prøvet med nogle afslapningsøvelser flere gange om dagen uden held. Jeg har været hos øre næse hals læge og blevet tjekket for bihulebetændelse, det har jeg ikke.. Nu er alt udelukket, og har stadig mange problemer med den, og er ved at blive desperat. Jeg ser kun en udvej og det er at få trukket tanden ud og komme videre med mit liv da det er begyndt at påvirke mig psykisk. Men tandlægen vil ikke fjerne den da der ikke er nogle ting at se. Men jeg kan jo føle at smerterne kommer derfra. Lige så snart jeg skubber med tungen på siden af tanden er den øm. Hvis jeg banker tanden sammen med den i undermunden giver den smerter lidt efter. Jeg vil hører om du kan hjælpe? Evt. Få fjernet den tand som har generet mig så længe? Eller kender en der kan hjælpe? På forhånd tak. Mvh Daniel

Svar:
Hej Daniel
Tak for dine spørgsmål. Det lyder, som om du er rigtig uheldig med din tand.
Jeg kan læse af dine beskrivelser, at både din tandlæge og de andre fagfolk du har haft fat i, har tænkt i og undersøgt dig for de rigtige ting.
Min første konstatering er, at nogen gange så kan folk godt have ondt i en tand uden at jeg som tandlæge kan konstatere, hvad der er i vejen. Og at selv om din tandlæge har udført først rodbehandling og dernæst rodspidsoperation korrekt, så er der nogen gange, hvor behandlingen ikke lykkes. Ca. 85 % af rodbehandlingerne lykkes. Det vil sige at ca. 15 % ikke lykkes. Og problemerne med en mislykket rodbehandlet tand kan være præcis, som du beskriver det.
Tandlæger er uddannet til og opdraget til, at det er forkert at udføre en behandling, hvis de ikke kan se en god grund til det. Og en god grund for en tandlæge er, at der helst - foruden det du kan mærke - skal være noget i vejen, som tandlægen kan konstatere. Altså at tanden er løs eller øm når tandlægen trykker på den eller at der er en synlig betændelse i munden eller på et røntgenbillede. Symptomer fra tænder og kæber kan drille og det kan være svært for både den, der har problemet og for tandlægen at være helt sikker på, hvor problemet er. Jeg har hørt om flere historier, hvor flere forskellige tænder er blevet rodbehandlet eller trukket ud, før man fik fat i den, der var den dårlige tand.
Jeg tænker, at der er een ting mere, du kan afprøve inden du insisterer på at få den fjernet, nemlig at få en penicillin-behandling. Hvis det er en betændelse på grund af en mislykket rodbehandling, du har, så vil en penicillin-behandling normalt få dine symptomer til at gå væk i en periode. De vil komme igen senere - og måske vil der så være noget mere synligt for tandlægen, hvad problemet er. Og måske kan et nyt røntgenbillede om et stykke tid vise noget, som dine nuværende røntgenbilleder ikke viste.
Næste skridt er så at insistere på at få den behandling, du ønsker. Det er din tand, så hvis du er villig til at risikere, at det er en forkert behandling, kan du kan jo prøve at insistere på, at du vil have tanden trukket ud. Det kan indebære at møde op gentagne gange og klage over smerter og hver gang kunne pege med sikkerhed på den tand, der er noget i vejen med. Og bede tandlægen om at fjerne den. Du vil formentlig blive bedt om at afgive en skriftlig erklæring hvor du accepterer, at det er din egen fejl, hvis det ikke virker at fjerne tanden. Men tandlægen har ret til at lade være med at trække den ud, hvis han / hun mener, at det er en forkert behandling.
Et andet skridt kunne være at prøve hos en anden tandlæge. Du har frit tandlægevalg og tandlæger er forskellige. Så du kan sagtens være heldig at møde een, der kan se noget, din nuværende tandlæge ikke kan se, eller som vurderer tingene på en anden måde. Det kan være en helt almindelig tandlæge, en tandlæge der er specialist i rodbehandlinger eller du kan prøve at henvende dig på en tandlægeskole i København eller Aarhus.
Nogen gange er det først, når tanden er trukket ud, at det bliver synligt, hvad problemet var. Og derfor kan du også risikere, at det ikke kan konstateres, hvad problemet var...
Hvis du får den trukket ud, skal du forholde dig til, om det betyder noget for dig at undvære tanden. Tyggemæssigt er det ikke noget problem at undvære en tand. Og det er meget forskelligt, hvordan forskellige mennesker har det med at have et hul i tandrækken. Det lyder som om du er så træt af din situation, at det i første omgang ihvertfald vil være tilfredsstillende for dig at slippe for smerterne. Det kan jeg godt forstå.
Held og lykke med at få fundet ud af og gjort noget ved din tand.
Niels Hansen, tandlæge