Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
tandpine vs bihulebetendelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej jeg har haft ondt i tanden og sagde til min mor at jeg havde ondt i hovdet i stedet for at slippe for skole 3 dage senere skulle jeg til læge hun mente at det var bihulebetændelse men tror jeg ikke jeg tror det er tandpine men jeg turdte ikke sige det jeg fik pincelin og næsespreg et par dage senere var det væk men burte jeg være bekymret for det var jo tanden jeg havde ondt i

Svar:
Hej pige 11 år
Tak for dit spørgsmål. Det kan faktisk være ret svært at se forskel nogen gange, selv for en erfaren tandlæge. Så det korte svar på dit spørgsmål, om du bør være bekymret for tanden er: det ved jeg ikke.
Den ene mulighed tænker jeg er, at hvis det er holdt op med at gøre ondt i din tand efter du har brugt penicillin og næsespray, så var det måske bihulebetændelse.
Men ellers tænker jeg, at hvis du har bihulebetændelse, så har du været meget forkølet med masser af snot og hovedpine - måske så meget hovedpine, at du har haft kvalme. Typisk gør det ondt i panden eller i kæberne (og i tanden), hvis du bøjer hovedet fremad. Ved bihulebetændelse har du normalt meget og tykt snot. Ved en kæbehulebetændelse bliver alle tænderne i samme side så ømme, så det gør ondt at spise med dem og hvis tandlægen trykker eller banker på dem. Det vil typisk gøre ondt i mere end een tand.
Det kan også være en dårlig tand. Men ondt i en tand på den måde du skriver om, betyder at du har en tand med et meget stort hul i. Og så har du haft ondt i en længere periode. Det begynder som regel med at tanden ikke kan lide kolde, varme og søde ting og til sidst gør den mere og mere ondt. Det kan komme uden at du gør noget. Og det kan komme, når du tygger med den. Det normale er at du har haft ondt i tanden i et stykke tid - måske bare nogle dage - om aftenen / natten. Hvis det er en betændelse ved en tand, så kan det penicillin du har spist godt hjælpe på tanden. Men du vil få ondt igen senere.
Du skriver du er 11 år, altså tænker jeg du stadig har nogle store mælketænder tilbage. Og hvis sådan een har det dårligt, kan det godt gøre meget ondt.
Der er een person, der kan svare dig helt klart på, hvad det var. Det er din tandlæge. Så mit forslag til dig er at gå over til din tandlæge og spørge ham/hende om det samme, som du spurgte mig om. Din tandlæge vil sikkert tage et røntgenbillede for at kunne se, om der gemmer sig huller i tænderne eller betændelse i kæben. Og vil kunne fortælle dig, hvad det vil være en gode ide at gøre.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge