Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

tandkødsbetændelse eller værre?

brevkassespørgsmål

tandkødsbetændelse eller værre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 8 år 7 måneder siden

Kære Niels

Jeg er super frusteret lige nu. Har 4 tænder i min mund som jeg mistænker er ramt af tandkødsbetændelse, problemet er bare at selvom jeg børster grundigt morgen og aften, bruger tandtråd hver aften og skyller 2 gange dagligt i klorhexidin så går det bare ikke væk og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere. Det er blevet bedre efter jeg begyndte og oppe tandbørstningen men gider som sagt bare ikke gå væk, og det bløder stadig hver gang jeg børster tænder. Jeg frygter derfor om det evt er det der paradentose? hvad betyder det hvis det aldrig går væk?

Svar:

Hej pige 21 år

Tak for dit spørgsmål om tandkødsbetændelse. Det er lidt svært for mig at kunne sige præcist hvad der er i vejen med dit tandkød, nårjeg ikke har set dig i munden. Så jeg må gætte på forskellige muligheder.

Allerførst skriver du, at det bløder, når du børster. Der er et klart tegn på tandkødsbetegnelse.

Tandkødsbetændelse kommer af, at tandkødet bliver irritereret af, at der sidder bakterier på tænderne. Så een mulighed er at du ikke rammer godt nok på den del af de 4 tænder, som sidder tættest på tandkødet. Det kan du checke ved at skrabe med en negl, når du er færdig med at børste. Kan du skrabe et hvidt lag af, sidder der stadig bakterier på tanden. Jeg plejer at sige, at tandbørsten skal være 1/2 på tandkødet og 1/2 på tanden, når man børster yder- og indersiderne af tænderne. Hvis du børste med for store bevægelser (frem/tilbage eller i cirkler), så kan du faktisk lige præcis ramme tandkødet, så du får det til at bløde, men uden at få fjernet alle bakterierne.

Det kan du checke - og hvis der er bakterier, så børst grundigere, men med små bevægelser og sørg for lige netop at ramme på overgangen mellem tand og tandkød.

Det kan også være tandsten, det kan du også mærke med en negl, det mærkes som en lille ru kant ved tandkødet. Det kan du ikke selv få af med en tandbørste.

Det er super, at du bruger tandtråd. Det fjerner bakterierne i mellemrummene, hvis du gør det rigtigt. Men præcist som med tandbørstningen, så kan det give problemer, hvis du for eksempel  kører tråden for langt op eller ned i tandkødet. Det skærer i tandkødet og så vil det bløde, når du rører ved tandkødet.

En anden mulighed er, at du har børstet for hårdt i en længere periode og at du derved har slidt nogle dybe furer i dit tandkød. Det er virkeligt svært at børste rent i furerne uden at fortsætte skaderne og det betyder, at der let bliver ved med at være tandkødsbetændelse. Typisk vil det gøre ondt, når man børster bestemte steder i munden - og ikke bløde ret meget. Det lyder ikke helt, som det, du beskriver.

En tredje mulighed er, som du selv skriver paradentose. Paradentose er en forværring af tandkødsbetændelsen, en betændelse der breder sig ned under tandkøder langs med tandens rod. Du kan ikke selv mærke forskel på paradentose og tandkødsbetændelse, det har du brug for, at der er en tandlæge, der ser på. Det lyder ikke rigtig som paradentose for mig. Du er dels noget for ung til at have det problem, tænker jeg, og tandkødsbetændelse kan ikke blive til paradentose fra den ene dag til den anden.

Så er der muligheden for at det er noget helt andet, en blist (aphtae) eller en slags virus-lignende betændelse, som går væk af sig selv eller noget tredje. Du skriver ikke, hvor længe det har varet. Typisk varer blister og virus-infektioner maksimalt 2 uger og de går væk af sig selv.

Du kan få flere informationer om disse ting ved at google tandkødsbetændelse eller paradentose, prøv at se på dette link: ttps://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter/Tandsygdomme/tandkodsbetaendelse_pa...

Som du kan se er der flere muligheder. Jeg vil klart anbefale dig at få en tandlæge til at se på det. Jeg tænker, at du bør forklare hvad det er og så bør din tandlæge checke dit tandkød grundigt igennem, måske tage et røntgenbillede. Men oftest vil det være nemt for en tandlæge at sige, hvad det er, når man har set på det i munden.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål