Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandblejnings-pen
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej tandlæge(-erne)!
jeg har et lige et spørgsmål. Man kan få sådanne nogle tandblejningspenne, som skulle gøre ens tænder hvidere. Jeg faldt over nogle, der var på tilbud og tænkte, det må jeg da lige prøve..
jeg har kun brugt den én gang (her til aften). Og efter jeg brugte den, fik jeg hvide skjolder/plamasier. De ser ikke særlig godt ud lige nu.. Er lidt bange for om jeg skal stoppe med at bruge den, eller om jeg skal give den en chance (der står at man skal bruge den i 5 dage for at opnå et godt resultat).
Er der nogle indgredienser der måske er farlige eller skadelige for mig og mine tænder? Måske især emaljen?
Håber at spørgsmålet kan svares på og forstås :-)

Svar:
Hej pige 16 år
Tak for dit spørgsmål om tandblegningspenne. Jo, det er meget oppe i tiden at alle vil have hvide tænder.
Som tandlæge vil jeg helt klart fraråde dig at bruge den.
Der er helt enighed blandt de tandlæge-fagfolk, der forsker i behandling af tænder: tandblegning kan være skadeligt for dine tænder og dit tandkød. Der er mange historier om mennesker, der har fået fra store til små problemer med tænder og tandkød efter tandblegning.
Og det er naturligvis, fordi der skal krasse kemikalier til, for at ændre på tændernes farve. Det betyder også, at hvis du for eksempel kom til at sprøjte noget i øjnene, ville det blive meget ubehageligt og måske ville du få en permanent øjenskade.
Derfor vil jeg anbefale dig at styre udenom alle de hjemmeblegnings-midler, der findes. Hvis du må have bleget dine tænder, så vil jeg anbefale dig at prøve hos en tandlæge. Det er dyrere, men foregår under kontrollerede forhold og der er fagfolk til stede, der har erfaring med det og ved, hvad man skal gøre hvis noget ikke går, som man havde tænkt sig.
Men - samme indvendinger fra min side - du kan også få problemer med både tænder og tandkød, selv om det foregår hos en tandlæge.
Prøv at bladre længere tilbage i brevkassen her, jeg har skrevet om tandblegning mange gange.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge