Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tand
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej Cyberhus,
Sidste år fik jeg lavet en rodbehandling, og det viste sig at tanden var blevet for skrøbelig, derfor var det nødvendigt med en krone. Jeg fik efterfølgende så en krone på. I løbet af de sidste par uger, har jeg fået en tandbyld i tandkødet ved kronen. Jeg var til forundersøgelse hos Panum i dag, hvor jeg fik at vide at jeg skulle kontakte en kæbekirurg, men jeg jeg fik ikke helt afklaret hvad det var for en behandling jeg så skulle have? Fik at vide noget med at roden var revnet, tror jeg. Er det nødvendigt at jeg med det samme, kontakter en kæbekirurg? Og gives der henvisning eller noget? Eller er det på egenbetaling?

Svar:
Hej pige 21 år
Tak for dine spørgsmål om en krone og en tandbyld.
Desværre er det sådan, at en rodbehandling ikke er en sikker behandling. Omkring hver 7. rodbehandling lykkes ikke og resultatet kan være som det, du oplever, at der kommer en tandbyld. Og så selv om tanden er blevet beskyttet med en krone.
Nogen gange kan en kæbekirug klare problemet ved at lave en mindre operation, hvor der skæres lidt af din rod og laves en lille fyldning i rodspidsen. Hvis din rod er revnet, som du skriver, kan man ikke få det til at gå i orden og så vil behandlingen oftest være at fjerne tanden (krone, rod og det hele).
En henvisningen er et brev fra een tandlæge til en anden. I brevet står det, hvad dit problem er og hvilken løsning den tandlæge, der har set dig, tænker er det rigtige. Det vil altid være sådan, at den tandlæge, der modtager henvisningen - her en kæbekirurg - selv vil bedømme problemet og tænke på, hvilken behandling, han eller hun finder er den rigtige. Henvisningen laver man normalt til en bestemt tandlæge.
Jeg læser det du skriver sådan, at der ikke er lavet en henvisning. Du skal derfor selv finde en kæbekirurg og booke en tid der. Det normale er, at man møder op til en forundersøgelse. Forundersøgensen er typisk at tandlægen ser på din tand i munden, eventuelt tager flere røntgenbilleder og derefter fortæller dig, hvad den rigtige behandling er - og hvad det koster. Du skal regne med at det nemt kan løbe op i mere end 2000 kroner (operation, røntgen, bedøvelse). Der er ikke overenskomst på operationer, hvilket betyder, at tandlægen selv kan bestemme, hvad du skal betale for det - og der er ikke tilskud fra Sygesikringen til selve operationen, kun til røntgenbilleder og bedøvelse.
Du kunne jo også overveje at gå til den tandlæge, der har lavet din rodbehandling og krone? Du skriver ikke noget om, om det er på Panum eller hos en almindelig privat tandlæge. Hvis det er hos en almindelig privat tandlæge, er det muligt, at deres klinikforsikring vil dække, således at du kan få gjort noget gratis ved den mislykkede tand. Men i såfald er det altså den tandlæge, der har lavet tanden, du skal have fat i. Hvis din rod er revnet burde en almindelig tandlæge kunne trække tanden ud.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge