Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tør mund og brune pletter.
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg får noget medicin mod astma- Min læge kan ikke råde mig. Jeg bliver mege tør i munden. Jeg børster tænder to gange om dagen og bruger tandtråd, når jeg husker det, hvilket jeg ikke er så god til. Jeg har så fået nofgle brune plamager mellem tænderne, som man kan se ved fortænderne. Min tandlæge har prøvet at lægge meget lidt plast på, men det var ikke godt. Hun siger nu, at jeg kan få bleget mine tænder. Jeg er vildt usikker. Men man kan desværre tydeligt se det brune på tænderne. Det er kommet pga manglende spyt siger tandlægen ( ikke min skyld).
Jeg kan godt spare op til at få en blegning. Men jeg er i tvivl. Og ødelægger blegning ikke emaljen? Får man følsomme tandhalse? Min egen tandlæge har selv fået bleget sine tænder og siger det er ok og sikkert. Men jeg vil gerne høre en anden professionel mening. P.S: Man kan tydeligt se det brune på mine tænder og det gør, at jeg ikke smiler.

Svar:
Hej pige 22 år
Tak for dine spørgsmål - jeg kan godt forstå, at du er bekymret over og træt af misfarvningerne på dine tænder.
Det er rigtig svært at kunne svare dig konkret på, hvordan du kan hjælpes med netop dine misfarvninger, fordi jeg ikke har set på dine tænder. Så jeg bliver nødt til at gætte og det bliver nok et lidt langt svar. Måske kan du bruge det til at stille nogen flere spørgsmål til din tandlæge.
Det første jeg vil sige til dig er, at jeg tænker, at der er rigtig fornuftigt af dig at spørge en anden end din normale tandlæge. Og eftersom jeg ikke kan se dine tænder, så tæller det ikke helt at spørge mig. Så min anbefaling ville være, at du prøver at lade en anden tandlæge se på dine tænder. Det er helt OK at sige det, som det er: at du har brug for en second opinion og ikke kommer for at få gjort noget ved tænderne. Jeg ville være forsigtig med at gå til een at de "kæder" af tandlæger, som markedsfører sig rigtig meget med "kosmetisk tandpleje". Men spørge venner og bekendte om de går et sted, hvor tandlægen er godt til at fortælle og diskutere tingene, inden han/hun går i gang med at lave noget.
Dit tandproblem lyder lidt usædvanligt, derfor kunne der være en mulighed at du prøvede at spørge på een af de to tandlægeskoler - der er een i Aarhus og een i København. Begge steder er de interesseret i at se på og rådgive om tandpleje og måske også at tilbyde dig behandling.
Der er noget, der undrer mig - og derfor tænker jeg, det er værd at gå lidt ind i. Du skriver at du "mangler spyt". Det gør man ikke normalt i din alder, med mindre man har en medfødt sygdom eller har fået medicin, der kan give mundtørhed. Du skriver, at din læge ikke kan hjælpe dig. Hvad mener du mon? At lægen ikke ved noget om det? Eller at lægen mener det er den rigtige medicin, men at den desværre har bivirkninger? jeg spekulerer på, om du har fået noget anden medicin - medicin for ADHD eller lignende? Rigtig meget af den medicin, man får for psykiske lidelser giver mundtørhed. Jeg tænker, at du burde finde ud af det.
Astmamedicin giver ikke mundtørhed! Den giver heller ikke direkte huller i tænderne. Men langvarig daglig brug af astmamedicin kan betyde, at du lettere får huller i tænderne på grund af at medicinen er lidt sur (pH-måling). Over lang tid kan det forandre "klimaet" i din mund. Sammensætningen af bakterier i din mund ændrer sig. Du får flere bakterier, der trives i det surere miljø. Bakterier, som er dygtigere til at lave syre af den mad og drikke, du indtager. Det kan give dig huller i tænderne. Det at have astma kan også betyde at man er mere syg eller har det dårligt i det hele taget og derfor har haft sværere ved at passe sine tænder. Jeg spekulerer på, om du måske tidligere ikke har fået børstet tænder hver dag - eller haft perioder, hvor du har levet usundt?
Det kunne forklare de brune belægninger imellem dine fortænder . Det kan være steder, hvor du har været igang med at udvikle huller. Hvis du så bliver bedre til at børste tænder, så standser hullerne - men tanden bliver mørkere (brun-sort) der hvor hullet har været i gang. Det er ikke min erfaring, at det kan bleges væk! Og det er rigtigt, som du selv har erfaret, at hvis man prøver at dække det med plast, så falder det af og det bliver ikke vellykket.
Det tandlægelige råd omkring astmamedicin (jeg går ud fra at du bruger en inhalator?) er at du skal putte åbningen så langt ind i munden, at pustet af medicinen kommer direkte ned i halsen. Og så bør du skylle munden med vand med det samme. Og vente mindst 1 time før du børster tænder.
De almindelige "tandblegninger" kan give dig alle mulige problemer med tænder og tandkød. Hvis du spørger de seriøse forskere, så advarer de alle sammen imod tandblegninger. Årsagen er, at det er nogen skrappe kemikalier, man putter på tænderne. Så det er ikke så mærkeligt, at det kan give problemer. Hvis du har meget lidt spyt, så tænker jeg at der vil være en større risiko for dig ved at få bleget tænderne. Noget andet er, at jeg tror ikke at en tandblegning kan tage noget af de mørke pletter af, hvis der er tale om standsede huller.
Og når mange mennesker får gjort det alligevel, så er det fordi det er så vigtigt for dem at få hvidere tænder, at de vælger at få det gjort, selv om det kan give problemer.
Så hvis jeg skal opsummere, så tænker jeg, at du bør finde ud af det med spyttet. Om du faktisk har et problem. Og hvis du har, hvad kommer det så af? Og kan der gøres noget ved det? Det vil de kunne hjælpe dig med på en tandlægeskole. Man kan simpelthen måle, hvor meget spyt du laver og også se på kvaliteten af det. Jeg tænker, det er vigtigt, for hvis du har problemer med spyttet, så vil det påvirke din mund resten af livet. I det hele taget tænker jeg det er vigtigt, at du finder ud af, hvorfor du har fået misfarvningerne. Er det et problem, der er overstået nu (altså for eksempel hvis du var meget syg som barn eller ikke passede dine tænder i en periode) eller har du stadig problemet og risikerer dermed at få nye problemer? Jeg tænker, at du har brug for en tænksom tandlæge, der er villig til at bruge tid på at finde ud af tingene og forklare dem til dig.
Og så tænker jeg, at du skal tænke dig rigtig godt om, før du får gjort en hel masse ved dine tænder. Der kan gøres rigtig meget. Tandblegning, som din tandlæge har foreslået dig. Og man kan bore de brune pletter væk og lave fyldninger eller kroner på tænderne. Men al behandling er dyr - du kan nemt komme til at bruge tusinder af kroner. Og al behandling skal gentages - får du lavet fyldninger eller kroner, så skal dine tænder repareres igen og igen resten af livet. Og det er ikke altid, at det bliver så flot, som man håber...
Der kan være nogen ting, man kan blive nødt til at leve med. Hvordan man ser ud er en del af det. Alle mennesker er forskellige og alle mennesker kan finde noget ved dem selv, som de gerne vil have lavet om. Og hvis det nu er dyrt og usikkert og smertefuldt at få ændret på dine tænder, kunne det så ikke være en mulighed at leve med det? Hvis du ved, at der ikke er noget i vejen med dine fortænder, kunne det så være en mulighed at acceptere, at sådan ser du ud? Og alligevel smile til verden?
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge