Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tænder

brevkassespørgsmål

Tænder

brevkassespørgsmål af
Karl
14 år
Oprettet 7 år 3 uger siden

Mine tænder begynder at miste den hvide farve inde i tanden, hvad gør jeg?

Svar:

Hej dreng 14 år

Tak for dit spørgsmål om dine tænders farve.

Jeg bliver nødt til at sige, at jeg aner det ikke, for det er ikke noget jeg har hørt om før. Altså at tænder har en hvid farve inde i tanden og at den kan forsvinde.

Som tandlæge tænker jeg, at nye tænder normalt er gullig-hvide. Og at tændernes farve hos een person er helt anderledes end tændernes farve hos en anden person.

Jeg har svært ved at forestille mig, hvad det kan få tænder til at skifte farve i din alder. Normalt er det, der farver tænderne ting som kaffe, the, rødvin, tobak - men det tager lang tid at farve tænderne mørkere og jeg tænker, at det ikke er muligt, at du har drukket, spist eller røget så meget, at det kan være det.

Tænderne bliver mørkere med tiden hos alle mennesker. Det handler om at tandnerven, som ligger inde midt i tanden, trækker sig tilbage. Og at der bliver bygget farve ind i tænderne fra den mad og drikke du får. Det betyder, at alle tænder bliver mørkere og mere kompakte i farven end da var helt nye. Men igen undrer det mig, at det skulle kunne ske så hurtigt, at du kan se det i din alder.

Hvis du er holdt op med at børste tænder - eller ikke børster rent - så vil dine tænder se mere gule ud. Det kan du checke ved at skrabe på tænderne med en negl. Hvis der kommer et gulllig-hvidt lag af, så er det bakterier, der sidder og gør dine tænder gule. Det kan du hjælpe på ved at børste tænderne rene. Børst til du ikke kan skrabe mere af med neglen.

Jeg tænker at det bedste råd jeg kan give dig er at gå til tandlæge.

Held og lykke med at finde ud af det

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål