Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg har et problem med mine tænder. jeg har meget mellemrum mellem mine tænder! Jeg har tabt og fået alle mine voksen tænder, hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej pige 13 år
Det helt korte svar er: gå hen og snak med din tandlæge. Fortæl hvad dit problem er og spørg, om de kan hjælpe dig.
Du skriver ikke noget om, hvor mellemrummet eller mellemrummene sidder. Om det altså kun er et enkelt sted eller det er flere steder. Og det er i det hele taget rigtig svært for mig at sige lige præcis, hvad der kan gøres, når jeg ikke har set på dine tænder. Men jeg kan skrive noget om tænder og tandstillinger, som du måske kan bruge, når du skal snakke med tandlægen.
Der er 4 muligheder: den ene er at dine mellemrum bliver mindre, når du vokser færdig. Den anden at du får rettet tænderne. Den tredje at du få lagt plast på dine tænder, så mellemrummene holder op med at kunne ses. Den fjerde at du lærer at leve med mellemrummene.
Dine gener har lavet dig som du er. Med den størrelse tænder og den størrelse kæber, som du har. Man kan sige, at det er naturen, der har bestemt, hvordan du skal se ud. Men du er ikke færdig med at vokse endnu - måske lukke rmellemrummene sig i løbet af de næste år af sig selv?
Hvis du ikke kan acceptere dine mellemrum, så tænker jeg, at du må i gang med at finde ud af, hvor meget det betyder for dig. Jeg tænker, at du også må snakke med dine forældre og fortælle dem, hvordan du har det. Og så skal I sammen finde ud af, om de vil hjælpe dig med at få gjort noget ved mellemrummene. Hvis I er enige og dine forældre gerne vil hjælpe dig er næste skridt at booke en tid hos den bøjlespecialist, du hører til. Din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med at finde en tid.
Og derefter skal i alle møde op til samtale og undersøgelse. Du skal have dine forældre med fordi de skal hjælpe dig med at huske at stille de spørgsmål I har og de skal hjælpe dig med at høre de svar, I får, så I kan snakke om det, når I er kommet hjem.
Tandretning er gratis for børn og unge, men kun hvis dine tænder og kæber kan tage skade af din tandstilling. Og der er ingen risiko for skader ved at have mellemrum, så sandsynligvis vil din bøjlespecialist sige, at de ikke kan hjælpe dig med gratis tandretning. Men du har jo ret til at prøve at spørge om det. Og ellers kan I spørge specialisten, hvad han elelr hun tænker om melelmrummene. Om det i det hele taget kan lade sig gøre at rette mellemrummene væk - og hvad det koster hos en privat specialist.
Hvis du bor i nærheden af København eller Aarhus er der også mulighed for tandretning på tandlægeskolerne - og det koster ikke ret meget. Det kan din specialist også fortælle dig om.
Det kan også være, at det slet ikke kan lade sig gøre at rette mellemrummene væk. I nogen tilfælde kan man så hjælpe dem væk ved at lime tandfarvet plast på tændernes sider, så de ser bredere ud. Nogen gange giver det er rigtig godt resultat. Men du skal vide, at det ikke holder mere end nogle år, så skal det lave om igen. Og du skal selv betale for det resten af livet.
Som du kan se er det ikke let at svare dig enkelt på, om du kan komme af med dine mellemrum. Og derfor ville jeg også foreslå dig at tænke dig meget godt om, før du for eksempel vælger tandretning. Det tager lang tid og mange synes det er ubehageligt eller smertefuldt. Og nogen gange lykkes det ikke at nå et godt resultat eller tænderne flytter sig tilbage, når tandretningen er færdig.
Det letteste - og det sundeste for dine tænder og din mund - er at lade tænderne være som de er. Prøv eventuelt at spørge nogle af dine venner, om de synes dine mellemrum er et problem. Måske er det kun dig, der synes det er et problem? Alle mennesker kan finde noget ved sig selv, som de synes er forkert. Det er ikke altid man bliver lykkeligere af at få det "ordnet" og det er ikke altid, det kan lade sig gøre.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge