Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Syre angreb?

brevkassespørgsmål

Syre angreb?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

Dette spørgsmål er jeg lige nødt til at stille inden jeg får taget mig sammen og får bestilt en tid hos min tandlæge til et visdomstands tjek! Kort og kort: Jeg kaster op når jeg har spist, hvilke jo udsætter mine tænder for syre angreb - min veninde var ved tandlægen forleden hvor han kunne se hun drak meget cola grundet al den syre cola indeholder - så nu er jeg nødt til at spørge - Kan tandlæger se et syre angreb på ens tænder når man kaster op regelmæssigt over en længere periode? - Hvis de kan det, kan de vel ikke se det skyldes mavesyre, så kan jeg vel godt sige det skyldes et højt forbrug af cola? Håber dette gav mening.. Kærligst..

Svar:

Hej Pige 18 år..

Tak for dine spørgsmål.

Til dit første spørgsmål: ja, en tandlæge vil (formentlig) kunne se, at der er syreskader på dine tænder, hvis du gennem en længere periode har kastet regelmæssigt op. Når jeg skriver formentlig, er det fordi det jo både kommer an på 1) hvor tit du kaster op og 2) hvor længe vanen har varet.

Men det kommer også an på 3) den kemi du iøvrigt har i munden (dit spyt beskytter imod kemiangreb, men det er forskelligt fra person til person, hvor godt det beskytter) 4) hvilke tandbørstevaner du har (det er bedst for tænderne bare at skylle munden med vand og ihvertfald ikke at børste tænder med tandpasta i mindst 1 time lige efter du har kastet op).

Jeg vil foreslå dig at se på nogle af læserbrevene og svarene i Tandzonen, jeg har svaret på flere spørgsmål om tænder og spiseforstyrrelser.

Men som du kan se, kan jeg ikke svare dig entydigt på, om din tandlæge vil kunne se noget på dine tænder på nuværende tidspunkt. Men jeg kan svare dig helt klart på, at man ikke kan se, hvilken slags syre det er, der har lavet skaden (altså eksempelvis om den kommer fra sodavand eller maven.

Og når det så er sagt, så tænker jeg, at det måske ville være godt for dig, at din tandlæge opdagede det og at du fik talt med nogen om det? Når jeg ser på den måde, du skriver om det på, spekulerer jeg på, om du har talt med nogen (voksne) om at du kaster meget op. Om du får hjælp?

Ellers vil jeg råde dig til at tage kontakt til nogen, der kan tale med dig og forhåbentlig hjælpe dig. Jeg vil foreslå dig, at starte med at besøge chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og måske kunne det være en god start.

Med venlig hilsen

Niels Hansen, tandlæge