Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Stort mellemrum!
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej. Jeg er en pige på 11 år som har et giga mellemrum mellem min fortænder! Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre! Hvordan kan det "vokse" sammen???? Please hjælp mig!!!

Svar:
Hej Pige 11 år
Tak for dit spørgsmål.
Jeg tænker, at det rigtige er at gøre er at gå hen til din tandlæge og stille det samme spørgsmål.
Og så kan jeg give dig noget viden, du måske kan bruge.
Den ene ting er, at du er ikke så gammel endnu. Jeg tænker, at du formentlig ikke er færdig med at skifte alle dine tænder endnu. Det er en mulighed, at mellemrummet forsvinder helt af sig selv, når de sidste nye tænder går på plads.
Der er også den mulighed, at du er lavet sådan fra naturens side, at du skal have et mellemrum. Måske har du et stramt læbebånd (en sene), der sidder i vejen. Eller måske passer tandstørrelsen og kæbestørrelsen ikke helt sammen. Du kan have arvet det efter den ene eller begge dine forældre (prøv at spørge dem om de havde mellemrum).
Mellemrum kan rettes væk med bøjler. Det vil som regel være togskinner og som regel skal alle tænderne rettes - også selv om mellemrummet kun sidder eet sted.
Tandretning er gratis, men du kan kun få gratis tandretning hvis dine tænder sidder sådan, at du kan tage skade af det som voksen. Og hvis der ikke er mere i vejen end et mellemrum, er det ikke sikkert du kan få gratis tandretning.
I de fleste kommuner ser den almindelige tandlæge eller en specialist efter tandstillingen i 4. eller 5. klasse. Og det er specialisten, som bestemmer om du kan få gratis tandretning.
Så det du kan gøre er at henvende dig hos din tandlæge og spørge om din tandstilling og forklare, at du er ked af dit mellemrum.
Det kan være en god ide at aftale en tid og en rigtig god ide at tage for eksempel dine forældre med, så de også kan høre tandlægens svar og måske hjælpe dig med at forstå det bagefter.
Du kan finde nogle andre svar om skæve tænder i brevkassen og måske få flere oplysninger, du kan bruge.
Held og lykke med at komme af med mellemrummet.
Niels Hansen, tandlæge