Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Spiseforstyrrelser og tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Niels Vil du ikke fortælle lidt om hvordan det påvirker ens tænder at have en spiseforstyrrelse? Jeg har anoreksi og får tit at vide at jeg kan få skøre knogler. Men hvad med tænderne, de er vel i familie med knoglerne? Kan de også blive skøre? Jeg har kun kastet 4 gange, fordi jeg bliver tvunget til at spise, så jeg går ikke ud fra, at det giver syrerskader?
I en periode turde jeg ikke bruge tandpasta, fordi jeg var bange for at der var kcal. i det, men jeg børstede tænderne grundigt med vand. Jeg drikker en del te, men jeg synes at mine tænder bliver lidt gule af det. Er det dumt at bruge tandpasta med slibemiddel. Genneralt er mine tænder sunde, jeg har aldrig haft huller. Hilsen Gråspurv

Svar:
Hej Gråspurv
Tak for dine spørgsmål. Og du har helt ret i at tænke, at en spiseforstyrrelse kan skade tænderne.
Jeg tolker dit brev sådan, at du er i behandling. Jeg vil gerne foreslå dig også at stille dine tand-spørgsmål til dem, der behandler dig. Og så kan du sammenligne med mine svar.
Jeg kan se af dit første spørgsmål, at du tænker, at anoreksien kan gå ud over tænderne. Jeg tænker, at du har fået at vide, at du får for lidt kalk på grund af din spiseforstyrrelse.
Det første, jeg vil fortælle dig er, at kroppen er dygtig til at sørge for at tænderne dannes rigtigt. De tænder du har i munden er allerede færdigdannede, når du er 15 år. Og kroppen ”spiser” ikke af tænderne, hvis du får for lidt kalk. Så nej, jeg mener ikke, at dine nuværende tænder tager direkte skade af, at du har anoreksi.
Det er muligt, at det bliver anderledes for de sidste tænder du får - dine visdomstænder. De er under dannelse i øjeblikket. Du kan - måske - risikere at få misdannelser på dem, afhængigt af hvor længe du har haft din spiseforstyrrelse. Men du bliver nødt til at vente på svaret indtil de kommer - normalt i 18-20 års alderen.
Noget andet er så, at når din krop ikke får nok mad, så sker der en række forandringer i kroppen. Det er muligt, at dit tandkød og dit spyt ændrer sig. Og da spyttet er kroppens beskyttelse imod huller, kan det være, at du lettere vil få huller fremover.
Det næste du spørger om, er syreskader. Og som du allerede er klar over, så kan man få syreskader af at kaste op. Men kun hvis man gør det tit. Når du fortæller, at du har anoreksi og ikke kaster op tit, tænker jeg, at du ikke er i risiko for at få syreskader.
Så spørger du om flere forskellige ting med hensyn til tandpasta. Det vigtigste for tænderne i tandpasta er fluor. Flour forsinker udviklingen af huller.
Al tandpasta indeholder slibemiddel. Slibemidlet gør, at det er lettere at børste ny tandsten og farvede belægninger væk fra tænderne. Så hvis du børster tænder uden tandpasta, er det sværere for dig at børste farvede belægninger og tandsten af. Mens du sagtens kan børste bakterierne (der laver hullerne) væk.
Du har ret i, at the misfarver tænderne. Det gør alt, hvad man spiser. Det er blandt andet derfor, at ældre mennesker har mørkere tænder end unge. Tænderne bliver også af sig selv mørkere med alderen.
Jeg vil foreslå dig at snakke med din tandlæge om din spiseforstyrrelse. Det er en vigtig oplysning for din tandlæge at have, når dine tænder ses efter. Din egen tandlæge kan bedre svare dig helt konkret, når han/hun har undersøgt dine tænder.
Jeg håber du kan bruge mine svar. Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at spørge mere.
Niels Hansen
Tandlæge