Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Smerter og rodbehandlinger

brevkassespørgsmål

Smerter og rodbehandlinger

brevkassespørgsmål af
Mulle
23 år

hej

jeg skriver fordi jeg har været igennem et 5-mdr. langt smerte forløb med mine tænder.

Jeg startede med, for 5 mdr. siden, at få rodbehandlet 6. kindtand i undermunden pga et dybt hul. Jeg bøvlede rigtig meget med den og blev derfor tilbudt en rodspidsoperation. Jeg endte dog med at takke nej til operationen og istedet forsøgte min tandlæge med en ny rodbehandling. Denne satte en smule mere ro i tanden, men føler dog stadig at den driller lidt.

I mellem tiden får jeg lavet et lille hul i første kindtand i overmunden. Og i 4 mdr. bøvler jeg også med at have smerter i denne, samt isninger det første stykke tid. Da jeg har gået med smerterne længe forsøger min tandlæge at tage fyldningen ud og sætte noget midlertidigt op. Dette hjælper desværre ikke og efter mange røntgen billeder og vurderinger vælger han at rodbehandle tanden selvom der ikke er noget der indikerer at der er rodbetændelse. (Den er ikke banke øm, ikke længere isninger og intet at se på røntgen) men da han får åbnet op for tanden og kommer ned til rødderne ser han at der er nekrose og at tanden har skabt sin egen død. - så tror da pokker jeg havde ondt. Da tanden er rodbehandlet krydser vi alt hvad vi har for at det så var det, men dagen efter er min tand så øm at jeg ikke tør tygge i noget og når jeg presser ind på kæben (udenpå, lige over min læbe) er jeg helt vild øm! Jeg er desuden meget fysisk utilpas - har ikke feber men får flere fysiske symptomer.

I mellemtiden af hele dette forløb, er jeg blevet kastet frem og tilbage mellem læger, fysioterapeuter, fået lavet bideskinne, været ved tandlægen 15 gange, blevet henvist til en neurolog og CT + MR Scanninger, og for at være helt ærlig har det været et smertehelvede som endnu ikke er ovre. Og ingen kan finde ud af hvad jeg fejler Og hvorfor jeg pludselig døjer sådan med mine tænder. Har aldrig haft huller og går til tandlæge en gang hvert halve år, og da jeg kom sidst havde jeg pludselig 11 begyndende huller. Er uforstående overfor hele forløbet. - særligt uforstående overfor hvordan der kan være gået rodbetændelse i en tand hvor der ikke har været et hul der var i nærheden af at ramme nerven...

og har jeg nu fået rodspidsbetæbdelse i den tand i overmunden som jeg lige har fået rodbehandlet eller er det betændelse i kæben? Og vil rodbehandlinger mon bare ikke lykkedes på mig? Føler mig så uheldig, hvis 2. rodbehandling nu også er gået galt. Bliver fuldstændig ruineret på SU. :( samt at det hele begynder at påvirke mig utrolig meget psykisk, når jeg har haft ondt i så mange måneder.

Håber meget på et svar.

Vh. den meget desperate patient der inderligt ønsker snart at have det godt.

Svar:

Hej pige 23 år

Tak for dine spørgsmål - jeg kan godt forstå, at du føler dig grundigt ramt af alt det bøvl med tænderne.

Allerførst vil jeg sige til dig, at rodbehandling er svært. At kun omkring 85 % af alle rodbehandlinger lykkes. Og at det er almindeligt at bøvle med lidt smerter i et godt stykke tid efter en rodbehandling.

Årsagen er formentlig, at man på mange måder arbejder i blinde som tandlæge, når det gælder tændernes nerver. Man kan ikke på forhånd sikkert afgøre nervens tilstand, man kan ikke sikkert på forhånd afgøre præcis hvordan hulrummet til nerven forløber oppe i roden og man kan ikke på forhånd vide, om nerven har sidegrene, der går ud gennem roden i mærkelige vinkler.

Så til en vis grad så er man som tandlæge nødt til at regne med, at nerven og kanalerne den ligger i, har et normalt forløb. Og i de fleste tilfælde går det altså at en rodbehandling lykkes, selv om der er mange muligheder for afvigelser.

Jeg har selv været ude for at måtte af med en 6-årstand (nummer 6 som du skriver om) efter flere forskellige mislykkede forsøg på at få en mislykket rodbehandling til at lykkes. Jeg valgte også rodspidsoperationen fra og bestemte selv, at nu ville jeg ikke bøvle mere med den - og fik den trukket ud. Jeg lever fint uden den nu på 3.die år.

Så: det er almindeligt, at rodbehandlinger driller - og meget almindeligt at en rodbehandlet tand indimellem føles forkert eller at det gør en smule ondt i den. Det afgørende er, om det langsomt bliver bedre, eller om det bliver værre. Hvis det bliver værre kan du jo blive nødt til at få gjort noget ved den. Men det lyder godt nok, som om du har været meget uheldig.

Tandens nerve kan godt være død uden at din tandlæge kan se noget forkert i munden. Kroppen er god til at beskytte sig og der kan gå længe fra nerven er død til der kan ses betændelse på et røntgenbillede. Diagnosen necrose stilles både på de symptomer tanden giver dig (smerte, ømhed) og på de tegn tandlægen kan se i munden (ømhed, løsning, farve, røntgen). Alle tegn og symptomer kan komme og gå. Min egen 6-årstand viste samme forløb som din over 2 år, inden det blev så slemt, at jeg besluttede mig til at få den rodbehandlet.

Det er også normalt, at en ny-rodbehandlet tand kan være meget øm - både gøre ondt helt af sig selv og være øm ved berøring. Ved rodbehandlingen forsøger man at rense den gamle døde nerve væk, men det kan ikke undgås at noget af det, man filer af, bliver skubbet ud gennem spidsen af roden - og det kan kæben ikke lide! Det kan tage et stykke tid før kroppen får ryddet op udenfor tanden og før symptomerne går helt over.

Det kan som sagt være svært at kunne være sikker på, hvad problemet er, når nogen har ondt - og når man enten ikke kan se nogen sikre tegn på, at noget er galt. Eller man har gjort det normale - og at det så ikke virker. Så kan man som behandler godt tænke i at der kan være noget andet galt - samtidigt. Du skriver du er blevet kastet rundt mellem behandlere - jeg går ud fra at du selv har været med til at acceptere det eller måske selv har spurgt om hvorfor du stadig har problemer og så har din tandlæge foreslået dig at prøve noget andet.

Det føles ikke rart, at ens behandler ikke helt sikkert kan finde ud af, hvad der er galt. Men sådan kan det faktisk være. I tandlægetidsskrifter beskrives ihvertfald jævnligt komplicerede tilfælde, hvor en tandlæge har haft meget svært ved at finde ud af, hvad der er galt eller at gøre det rigtige. Sådan kan det godt være.

Du spørger om hvorfor der kommer rodbetændelse i en tand, der ikke har været boret et dybt hul i. Et forståeligt spørgsmål. Men umuligt at svare på på anden måde end at det faktisk foregår indimellem. Du kan have slået tanden engang for længe siden. Eller have bidt i noget hårdt, så der kommer en (usynlig) sprække, som er nok til at genere tanden. Eller den kan have haft en medfødt misdannelse, så der blev problemer. Du kan have skåret tænder så meget, at dine tænder / nerver har taget skade.

Du spørger også hvordan du pludselig kan få 11 begyndende huller. Det kan du heller ikke få lige pludselig, men man kan først se dem, når de hafr været i gang et stykke tid. Hvis du aldrig har haft huller før, er det ågså lidt mærkeligt, men ikke mere mærkeligt, end at det kan skyldes ændringer i din levevis. Hvis du ændrer på dine spise- og tandbørstevaner, kan du begynde at lave huller, selv om du ikke plejer det. Hvis du havde mange huller som barn, er der ikke noget mærkeligt i, at du også kan få huller i tænderne som voksen.

Jeg kan ikke med sikkerhed svare dig på dine spørgsmål - blandt andet fordi jeg jo i en brevkasse ikke kan se på dig og dine tænder. Det første sted, jeg vil forslå dig at søge svar på dine spørgsmål på er hos din egen tandlæge. Spørg ham/hende - det vil være helt rimeligt at han/hun kan give dig ihvertfald nogle mulige bud på, hvorfor det er gået dig så dårligt. Der er naturligvis også en helt anden mulig forklaring på, at du har haft så meget bøvl. Hvis du er uheldig og går ved en tandlæge, som ikke er dygtig. Der er kun een måde at finde ud af det på - det er at gå til en anden tandlæge og stille de samme spørgsmål.

Det kan man godt. I så fald vil jeg anbefale dig at sige rent ud, hvad det handler om - altså at du er i tvivl om, om din tidligere tandlæge er dårlig. Jeg vil foreslå dig at vælge en tandlæge som har specialiseret sig i rodbehandlinger, for at du kan få den bedste vurdering. Det kommer til at koste dig nye røntgenbilleder og et eftersyn.

Hvis du bor i nærheden af Aarhus eller København kan du også tage ind på Tandlægeskolen og spørge der.

Du har helt ret, det er dyrt at gå til tandlæge. Der er noget mærkeligt i, at det ikke koster nogetsomhelst at få sat en brækket arm sammen på et hospital, men at tænderne koster det hvide ud af øjnene, når noget skal gøres. Men sådan har Danmarks politikere valgt, at det skal være. Hvis du er medlem af Danmark, kan du få tilskud, men det er stadigvæk dyrt. Du har mulighed for at spørge din kommune, om du kan få tilskud - gå på rådhuset og kontakt din socialrådgiver, der er muligheder for at søge om hjælp til tandplejeudgifter, hvis man ikke har ret mange penge - og det har du ikke på SU.

Held og lykke med at finde ud af det hele

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål