Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skift til ny tandlæge
brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
hej brevkasse
jeg er lige blevet 18 år og i juni var jeg til et sidste tjek hos skoletandlægen inden jeg skal skifte til en ny tandlæge. Tandlægen sagde så at jeg ville få et brev når det var tid til at skifte tandlæge. Men det er fordi jeg har problemer med min kæbe så jeg kunne godt tænke mig at få blevet med det samme og ringe til den nye tandlæge. min gamle tandlæge sagde at der ville gå lang tid før jeg skulle til tandlægen igen da jeg har pæne tænder. Men jeg kunne godt tænke mig at få en tid her snart så jeg ikke skal vente så lang tid på at få brevet. Kan jeg godt ringe til skoletandlægen og spørge om jeg kan få brevet snart så jeg kan skifte til den nye tandlæge? Eller skal man gøre noget andet?

Svar:
Hej Alberte
Tak for dit spørgsmål om at skifte tandlæge.
Allerførst kan jeg konstatere, at eftersom du er 18 år, så skal du ikke spørge nogensomhelst, om hvor du skal gå til tandlæge. Du kan frit vælge mellem samtlige privatpraktiserende tandlæger i Danmark. Så har du brug for at komme til tandlæge, kan du bestille en tid hos den tandlæge, du vil gå hos og bede ham/hende rekvirere din journal og dine røntgenbilleder fra din gamle tandklinik.
Du kan sagtens henvende dig, selv om din gamle tandlæge ikke har sendt dit udskrivningsbrev endnu.
Mvh Niels Hansen, tandlæge