Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skal jeg have bøgle?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Mit problem er at jeg syntes mine øverste kindtænder på hver side begynder at rykke sig mere og mere ind mod min gane hvis du forstår.. så når jeg smiler kan man næsten ikke se mine kindtænder fordi de er rykket sig ind af, så det ligner jeg har tabt dem. Skal jeg så have ganebøgle som kan skubbe dem ud igen.. så det ser nogen lunde normalt ud når jeg smiler?

Svar:
Hej Pige 15 år
Tak for dit spørgsmål. Det lyder lidt mærkeligt, synes jeg, at dine kindtænder bevæger sig indad. Hvis jeg skulle komme med et bud på det, så er det sådan, at din tandbue (dine tænder står i en slags hesteskofacon i begge kæber). Bredden af din tandbue er på plads når du har skiftet de sidste mælketænder. Det vil normalt sige i 11-12 års alderen. Men på det tidspunkt er dit ansigt ikke færdigudvokset. Du vokser fortsat både i højeden og bredden og dybden - faktisk helt til du er i starten af 20'erne. Så jeg tror, at det du kan se er, at dit ansigt er blevet bredere.
Hvis dine tænder i overkæben bevæger sig indad, så skulle dit bid ikke længere passe mere og der ville ikke være plads til din tunge.
Jeg tænker, at det fornuftige for dig er at booke en tid hos din tandlæge og fortælle om, hvad du mærker og stille spørgsmålet der.
Der er ingen, der automatisk får bøjle fordi noget er skævt. Kommunerne skal kun tilbyde gratis tandretning til de børn og unge, der kan tage skade af deres tandstilling. Så du er nødt til at snakke med din tandlæge allerførst og høre, hvad han / hun siger. Tag eventuelt dine forældre med - eller en veninde - så I sammen kan snakke om, hvad det var tandlægen sagde, når I er kommet hjem igen.
Hvis du vil vide mere om tænder og årsager til bøjler kan du bladre baglæns i brevkassen, der kan du finde mange spørgsmål og svar om skæve tænder af forskellig slags.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge