Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
skæv overmun\ bøjle?
brevkassespørgsmål af
Hannibal
17 år
min overmund er skæv, skal eg have bøjle så? Har fået en bideskine som jeg skal sove med får ikke at belaste min kæbe men det hjælper ikke på mit bid, og jeg bruger den vær nat

Svar:
Hej Dreng 17 år
Tak for dine spørgsmål om skæve tænder. Det er svært for mig at svare helt konkret på dine spørgsmål fordi jeg jo ikke har haft mulighed for at at se på din mund. Men jeg kan gætte en smule og håber du kan bruge det.
Du får kun tilbudt at få rettet tænder, hvis dine tænder er skæve på en måde, som du kan tage skade af det på langt sigt. Så jeg tænker, at eftersom du er 17 år, så har du fået vurderet din tandstilling. Typisk gør tandlægerene det i 4.-6. klasse. Og så følger tandlægerne op på det ved at se på dit bid hver gang du kommer til undersøgelse. Så det korte svar på dit spørgsmål om den skæve overkæbe er, at den ikke er skæv på en sådan måde, så det er et sundhedsproblem for dig.
Så spørger du om din bidskinne. En bidskinne skal ikke ændre på biddet, det er ikke en slags bøjle, der kan rette på tænderne. En bidskinne får man typisk, hvis man skærer meget tænder og får ondt i tænder, kæber eller hovedet af det. Den skal beskytte dine tænder imod at blive slidt, men den kan ikke gøre noget ved dit bid. Og den kurerer dig heller ikke for at skære tænder, den kan hjælpe på smerter og slid af tænderne i en periode. Og ofte holder folk af sig selv op med at skære tænder på et tidspunkt.
Det er heller ikke altid en bidskinne hjælper. Det er min erfaring som tandlæge, at mange af de børn og unge, jeg møder, der har problemer med kæberne og tandskæren spænder meget i deres muskler, når de sover. Det gælder ikke kun kæberne men også nakken, skuldrene, ryggen. Og ofte når jeg spørger dem om de har ondt andre steder, så svarer de ja til ondt i ryggen. Nogle af de børn og unge anbefaler jeg at gå til fysioterapeut eller kiropraktor eller masasge eller afspændingspædagog - hvadsomhelst, der kan hjælpe dem til at spænde mindre i deres muskler. Det kan også handle om at ændre daglige vaner - siddestillinger, mindre skrærm-tid, mindre tyggegummi-tygning, dyrke mere eller mindre eller anden sport. Rigtig meget af det, du laver om dagen, påvirker din krop. Og tandskæren er - selv om det foregår omkring tænderne - noget, der hænger sammen med resten af kroppen.
HVis du tænker, at der er noget ved dit bid, der er forkert, så kunne du også bede om at få en tandretningsspecialist til at se plå dig. Din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem du skal have tid hos.
Jeg vil foreslå dig først at tænke over, hvad jeg har skrevet. Og dernæst over om du måske også har ondt andre steder - nakke/skuldre/ryg. Måske ved du godt, at du har vaner, der får dig til at få for eksempel hoveldpine eller ondt i musklerne. Måske kunne du selv finde ud af at ændre nogen af dine vaner og finde ud af, om det gjorde tingene bedre?
Og så vil jeg foreslå dig at bede om en tid til en samtale med din tandlæge, hvor I får snakket tingene igennem. Hvis du er rigtig godt spændt i din ryg, så er det slet ikke sikkert, at du overhovedet får hjælp af en skinne. Iøvrigt skal en bidskinne checkes og justeres tit - ellers virker den ihvertfald ikke. Så book en tid hos din tandlæge og stil alle spørgsmålene der. Og hvis du ikke kan bruge svarene, så må du prøve at gå til andre behandlere og stille spørgsmålene der.
Du kan finde andre spørgsmål om problemer med kæberne i brevkassen, hvis du bladrer tilbage i brevkassen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge.