Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Rokketænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej brevkasse
Jeg har 2 rokketænder nemlig de 2 hjørnetænder som børn i min alder taber.
Hvor lang tid går der før de nye kommer og kan jeg overhovedet bide ordenlit?

Svar:
Hej dreng med rokketænder
Tak for dine spørgsmål.
Det første - hvor lang tid der går før de nye kommer - kan jeg ikke svare præcist på. Normalt kommer den nye tand frem forholdsvis hurtigt efter man har tabt mælketanden. Og normalt tager det 1/2 til et helt år, før den nye tand er kommet helt på plads. Men det er meget forskelligt fra barn til barn. Jeg tænker, at det har du bedst selv forudsætninger for at svare på, fordi du har jo prøvet at tabe tænder før. Hvordan var det for dig de andre gange?
Til det andet - om du kan bide ordentligt - vil jeg svare ja, det tror jeg. Måske lige bortset fra den tid, hvor de er meget løse og indtil de falder ud - det gør tit ondt at bide med rokketænder.
Og så spekulerer jeg på, om det mon var på den måde, dit spørgsmål skulle forstås?
Alle mennesker (og pattedyrene med tænder) skifter tænder tidligt i livet. Og alle har altså perioder, hvor det føles lidt underlidt inde i munden. Men det ender godt igen.
Held og lykke med tandskiftet.
Niels Hansen, tandlæge