Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Rok en kindtand

brevkassespørgsmål

Rok en kindtand

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Jeg har en mælketand tilbage, som er en kindtand. Tandlægen har sagt at jeg selv skal rokke den ud. Hvordan gør jeg det hurtigst og nemmest?

Svar:

Hej pige 13 år

Tak for dit spørgsmål. Nu ved jeg jo ikke, hvor løs din tand er. Og om den er så løs, at du kan rokke den ud hurtigt, eller om det tager lidt længere tid. Men jeg vil forvente, at hvis din tandlæge mener den kan rokkes ud af dig, så er den nok ret løs.

Opskriften er sådan her: du trykker på den eller hiver i den med fingrene, indtil det gør ondt. Og så lidt mere. Og det gør du hver gang, du ikke laver nogert andet. Jo flere gange og jo længere tid hver dag du gør det, jo bedre. Det må gerne knase lidt hver gang. Så bliver den helt sikkert løsere og så kan du tage den ud til sidst.

Og hvis du ikke kan rokke den ud, så vil jeg foreslå dig at gå tilbage til klinikken og eventuelt få dem til at tage den ud.

Du er 13 år gammel, skriver du. Du har tabt 19 andre rokketænder. Hvordan gjorde du med dem?

Held og lykke med at komme af med den.

Hilsen

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål