Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
pardontose?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hejsa :-D
jeg har et problem, min mor har pardontose og jeg har været oppe og spøger om jeg også har det. da jeg nu har meget stor sandsyndelighed får at få det. men de siger at jeg ikke har det. men jeg syndes bare mit tandkød sidder så højt oppe. er der andet jeg skulle bliv tjekket for? er der noget jeg skulle være bange for?
hjælp tak :-I

Svar:
Hej dreng 15 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du er bekymret for om du har paradentose, fordi din mor har paradentose.
Det meget korte svar til dig er, at det er meget usandsynligt, at du har paradentose, når du kun er 15 år.
Det kræver lidt mere forklaring, tænker jeg:
Paradentose er en betændelse i tandkødet, som udvikler sig langsomt og det er normalt ikke noget børn eller unge har.
Omkring hver tand er der en lille naturlig lomme, som er 1-3 mm dyb. Det minder lidt om den lomme / sprække der er omkring en negl (der hvor den kommer ud af fingeren). Tandkødsbetændelse og paradentose kommer af det samme: at bakterier får lov til at sidde på tænderne lige i tandkødskanten. Det irriterer tandkødet og betyder, at der kommer en lokal betændelse i tandkødet. Hvis bakterierne ikke fjernes, bliver tandkødet rødt og tykt i kanten, det bløder lettere. Det kaldes tandkødsbetændelse. Hvis lommen omkring tanden bliver dybere, kaldes det paradentose.
Mennesker er forskellige. Nogle menneskers tandkød reagerer mere voldsomt end andres på bakterierne. Noget af det man kan arve fra sine forældre er hvor voldsomt tandkødet reagerer, når der sidder bakterier på tandkødet. Langt de fleste mennesker kan sikre sig helt imod tandkødsbetændelse og paradentose ved at børste tænderne rene hver dag med en tandbørste. Det er ikke hvor tit, men hvor grundigt, du børster, der er det afgørende. For nogle er det også nødvendigt at rense mellem tænderne med en tandtråd. Og for nogle få ser det ud som om tendensen til betændelse er så stor, at de får problemer med tandkødet, selv om de gør alt det rigtige.
Meget få unge kan have en form for paradentose, som begynder meget tidligt. Din tandlæge kan undersøge om du her det ved at måle tandkødslommerne med en lille målepind. Hvis der ikke er noget galt, har du ikke den form.
Den almindelige paradentose udvikler sig langsomt og er normalt først noget, man får problemer med, når man er voksen.
Der er en mulighed for at du har arvet din mors tilbøjelighed til paradentose. Men det er ikke sikkert - man arver jo ikke alt fra sine forældre!
Mine råd til dig er følgende:
Børst dine tænder grundigt rene hver dag. Check med tungen og ved at skrabe med en negl på tænderne, at du har fået alle bakterierne væk. Køb eventuelt farvetabletter på apoteket og check med dem. Spørg din tandlæge, om du børster helt rent og lav om på din tandbørstning, hvis du får at vide, at der sidder bakterier på tænderne.
Få checket dine tandkødslommer regelmæssigt - 1 gang om året er klart nok.
Held og lykke med at undgå paradentose.
Niels Hansen, tandlæge