Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i tandkødet
brevkassespørgsmål af
Pami
14 år
Jeg har haft ondt i tandkødet i knap en uge, og jeg har børstet mine tænder godt & grundigt siden jeg fik ondt. Har også skyllet med klorhexidin og mundskyllevæske, men nu er mit tandkød blevet helt hvidt op i toppen af det. Kan næsten ikke børste tænder længere, for det gør skide ondt. Tandklinikken har lukket her i ferien, og min eneste mulighed er at tage til lægen. Har hele tiden troet at det bare var tandkødsbetændelse, men nu ligner det sgu ikke mere. Har en konstant tandpine og begynder nogle gange at græde, fordi det gør så ondt. Det gør SÅ ondt, når jeg spiser. Jeg ryger fast, men har skæret markant ned, nu hvor mit tandkød gør så ondt. Spiser heller ikke slik i denne periode. Men jeg tænker på, om det kunne være svamp? Er meget i tvivl.

Svar:
Hej pige 14 år
Tak for dit spørgsmål - jeg kan godt forstå du er bekymret!
Jeg tænker ikke, at der er en normal tandkødsbetændelse, du har. Det gør nemlig ikke ondt!
Så en mulighed er at du har børstet for hårdt - og simpelthen revet tandkødet i stykker på toppene. I så fald vil det have godt af at du helt lod være med at børste på det i nogle dage - og skyllede med chlorhexidin. Og hvis det går i orden i løbet af nogle dage så begynde at børste meget forsigtigt med en blød tandbørste. Igen - tænker jeg - at det nok ikke er det. Det gør kun ondt, når man børster på det (og når noget hårdt rammer tandkødet, mens man spiser), hvis du har børstet det i stykker.
Den sidste  - og mest sandsynlige mulighed, tænker jeg - er at du har een eller anden speciel infektion. Typisk en virus. Det kan være en relativt uskadelig mundbetændelse, der går væk i løbet af cirka 2 uger - eller det kan være en såkaldt Herpes Virus 1.ste gangsinfektion. Bedømt på hvor ondt du siger det gør, tænker jeg, at det er den sidste.
Den gør at tandkødet nærmest går i stykker øverst på grund af betændelsen - og det gør det værre, hvis du skrubber løs med en tandbørste - og det gør rigtig ondt at børste tænder. Så stop med tandbørstningen indtil du har fået set på tandkødet - og det er en tandlæge, der skal se på det.
Hvis din normale tandlæge har lukket her i Påskeferien, så er det muligt, at der er en tandklinik i nærheden, der har vagtåbent. Prøv at ringe til din normale tandlæge og se om de henviser til en klinik, der er åben.
Ellers kan du bruge alle private tandlæger - for eksempel dine forældres. En tandlæge har pligt til at se på en person, der har ondt, så du kan enten ringe og fortælle om dit problem og bede om en tid til en konsultation. Eller simpelthen gå hen på kinikken og fortælle i receptionen om problemet og så sætte dig i venteværelset og vente på at blive kikket på.
Held og lykke med at få det bedre
Niels Hansen, tandlæge.