Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i Tandkødet
brevkassespørgsmål af
lause
12 år
hej jeg har et problem med mit tandkød. Det er at jeg har en hvid plet på mit tandkød. Pletten er lille og buler en lille smule ind. Det gør ondt nå jeg smiler og gaber. Også når jeg spiser eller rør ved den. Det er ret irreterende at den er der for det gør ret ondt. Den sidder under de nederste fortænder.
jeg håber du kan hjælpe mig

Svar:
Hej Pige 12 år
Tak for dit spørgsmål om noget, der gør ondt ved dig tandkød.
Jeg er ret sikker på, at det du beskriver er det, tandlæger kalder "aphtae" - eller afte - og som folk der ikke er tandlæger kalder for en "blist". Når jeg er så sikker, er det fordi du beskriver det meget nøjagtigt - og det med at den buler indad og at det gør ondt at bevæge munden / læben er meget karakteristisk.
Det korte svar er, at det er et lille sår, der kommer af sig selv. Det smitter ikke - hverken til andre eller andre steder på dig. Og det går væk af sig selv i løber af ca 14 dage. Der er ikke rigtig nogen kur for det.
Jeg har skrevet en længere forklaring for 11 måneder siden til et spørgsmål med overskriften: "Ondt i tandkødet". Prøv at læse den.
Mvh Niels Hansen, tandlæge