Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i tandkødet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Niels jeg har ondt i mit tandkød, det har det nu gjordt i nogen par dage. jeg har fundet ud, at der er, noget Hvidt hud eller noget i den sag, som er på mit tandkød, hver eneste, jeg prøver på at gabe med munden gøre det ondt, og det føles som en hævelse eller mere, som en bedøvelse er det muligt, at du kan give mig it svar?

Svar:
Hej - tak for dit spørgsmål om en hvid plet på tandkødet.
Det kan jo være svært at være sikker på, om jeg svarer dig rigtigt, når jeg ikke har set på pletten. Men som du beskriver den er jeg forholdsvis sikker på, hvad det er, nemlig en "blist", "blegne" eller i tandlægesproget en "aphte".
De sidder normalt på tandkødet lidt væk fra kanten på tandkødet. De kan også sidde i ganen eller på tungen. Typisk varer det 2 uger fra de kommer til de er væk igen. De fleste fortæller, at det svier når der kommer mad på eller når man rører ved dem - for eksempel ved tandbørstning - og det kan gøre ondt, når man snakker og læben bevæger sig. De har noget med dit immun-system at gøre og kommer normalt lige før, under eller efter man har været syg. Nogle mennesker får dem tit, andre aldrig. De sidder ofte det samme sted hver gang.
Der findes ikke noget medicin, der kan få det at gå væk eller kurere dig for dem. De er ikke smitsomme og de er altså ikke det samme som de forkølelsessår, der sidder udvendigt på læberne og som regel har med Herpes virus at gøre.
Nogle mennesker får færre blister, hvis de bruger tandpasta, der ikke indeholder sæbe - sæbe i tandpastaer hedder "natriumlaurylsulphat" og jeg ved positivt, at alle Zendiums tandpastaer er uden sæbe. Du skal bruge Zendium i 1/2 - 1 år før du kan være sikker på effekten. Blisterne varer længere, hvis du generelt ikke børster dine tænder helt rene. Nogle mennesker synes det hjælper at putte chlorhexidin på (sårdesinfektion). Det kan du gøre med en vatpind for eksempel - det smager meget bittert.
Hvis du Googler "Aphthae" vil du kunne finde billeder, så du kan finde ud af, om det ligner den, du har. Og du vil kunne finde en række links med forklaringer om, hvad det er.
For at være mere sikker på diagnosen, vil jeg foreslå dig at gå til tandlæge, når du næste gang har een. Det kunne jo være jeg tog fejl og at det var noget helt andet.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge