Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

oil pulling

brevkassespørgsmål

oil pulling

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Hej

Går og overvejer at prøve oil pulling. Har hørt at det skulle have en masse gavnlige effekter. Også mange udenfor mundregionen. Hvad tænker du om dette??? Er der noget skadeligt ved at skylle sine tænder i olie???

Svar:

Hej dreng 17 år

Tak for dit spørgsmål og - wow - her lærte jeg noget nyt. Jeg har aldrig hørt om "oil pulling" før...

Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være noget skadeligt (for tænderne eller tandkødet) i at skylle munden i olie. Olie indgår jo for eksempel i salatdressing, så der kan jo ikke være meget forskel på at skylle munden i olie eller at spise en ordentlig bunke salat med godt med olie-eddike-dressing på.

Med hensyn til om det kan have (nogensomhelst) gunstige effekter, så vil jeg helt klart lade være med at gætte. Jeg spekulerer nu kun på, hvad mon bliver det næste?

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål