Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Nysgerrighed-må tandlæger godt date sine patienter?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, det er her spørgsmål handler ikke om tænder. Jeg kom til at tænke på om tandlæger godt må date sin patient? F.eks. læger må ikke, men jeg kan ikke finde noget omkring tandlægernes etik omkring det her.

Svar:
Hej pige 19 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg bliver nødt til at svare, at jeg ved det faktisk ikke.
Nu kan dit spørgsmål godt ses på to forskellige måder. Det ene et helt akademisk spørgsmål, hvor du bare er nysgerrig. Og et andet et mere konkret, hvor du er i gang med at overveje at date din tandlæge.
Til den første mulighed er svaret nej, tænker jeg. Basalt handler forbuddet om beskyttelse af den svageste - altså i dette tilfælde dig. Så det er ikke forbudt for dig at ville date din tandlæge, men det er forbudt / moralsk forkasteligt for din tandlæge at date dig. Mit råd til dig ville være at skifte til en anden tandlæge inden I begynder at date.
I vores samfund tager vi afstand fra at mennesker indleder forhold, hvis der er tale om et lærer/elev forhold eller et behandler/patient forhold (eller et arbejdsgiver/arbejdstager forhold). Fordi den ene person er i en underordnet og sårbar position i forhold til den anden. Det er for ulige og der er for mange muligheder for at den stærke kan udnytte sin magtposition.
I realiteten har masser af mennesker forelsket sig i hinanden i sådanne situationer. Og forelskelsen kan være helt regulær. Men der er også bare en stor risiko for udnyttelse.
Håber du kan bruge svaret.
Niels Hansen, tandlæge