Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ny bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej jeg skal til tandlæge i morgen (onsdag) og skal have bøjle aftryk og jeg er lidt bange for at blive drillet fordi jeg har bøjle.
En af mine venner har allerede drillet mig med de. Hver gang jeg snakker om at jeg skal have bøjle fniser hun sådan lidt
hånlidt. (Hvad skal jeg gøre)

Svar:
Hej pige 11 år
Tak for dit spørgsmål om det at have bøjle og blive drillet.
Det er da et lidt svært spørgsmål, du har stillet mig. Og jeg tror ikke jeg har noget nemt svar til dig.
Jeg tænker, at måske er der nogen, der har det sådan med bøjler, som din ven. Og at det der med at fnise ad en bøjle, det er måske fordi din ven ikke ved noget om bøjler. Så det at fnise er måske fordi hun ikke ved, hvad hun skal sige til det. Og så er det jo lettest bare at fnise ad det.
Så hvis det er vigtigt for dig, hvad din ven tænker, så vil jeg foreslå dig at spørge hende, hvad hun tænker om det at du skal have bøjle. Så kan du jo bagefter fortælle hende, hvad du tænker. Og så bliver I begge to klogere.
Jeg tænker også, at du jo ikke kan forhindre andre mennesker i at tænke, hvad de vil. Så hvis du har bestemt dig for at få bøjle, så må du måske finde dig i at andre mennesker ikke helt ved hvad de skal tænke om det. Og derfor kommer til at sige noget mærkeligt til dig om din bøjle. Det kan føles som at blive drillet. Og det kan være svært.
Jeg tænker, at hvis du har bestemt dig for, at du godt vil have bøjle og har det OK med det. Så kan de andre vel ikke for alvor drille dig med det? Hvis du får brug for at snakke med nogen om det her, synes jeg du skal fortælle din forældre om at du føler at du bliver drillet. Det kan godt være lidt svært at fortælle sine forældre om, og så kan du prøve vores chatrådgivning. Den kan du finde HER.
Held og lykke med din bøjlebehandling.
Niels Hansen, tandlæge