Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

mundskyld

brevkassespørgsmål

mundskyld

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej Jeg læste et sted noget om at mundskyld ikke er nødtvendigt. Er det sandt? og hvad kan man gøre istedet hvis man stadig har dårlig ånde efter man har børstet tænder? Og hvad kan give sådan en dårlig ånde?

Svar:

Hej Pige
Tak for dit spørgsmål
Min viden om mundskyllemidlerne er, at de ingen målbar effekt har.
Dårlig ånde kan godt stamme fra munden. De bakterier, vi har i munden, lever af det mad vi spiser. Og når bakterierne har spist, så hælder de affaldsstoffer ud i munden på os. Og affaldsstofferne kan lugtes og smages. Ikke så meget af een selv måske, fordi man er vant til, hvordan man lugter og smager. Men af andre.
Den dårlige lugt, der kommer fra bakterier og mad kan du forebygge ved at børste tænderne helt rene for bakterier. Det er tandbørsten, der fjerner bakterierne ved at den løsner dem, den rammer. Og det gør den kun, hvis du styrer børsten så godt, at alle bakterierne fjernes. Jo renere tænder, jo mindre lugt.
Hvis du har steder mellem tænderne, hvor maden gerne vil sætte sig fast, kan du være nødt til at bruge tandtråd eller tandstikkere for at få det hele med ud. Det virker bedst, hvis dulige  gør det efter måltider, hvor du har spist noget, der kan sætte sig fast. Hav en tandstikker med i lommen eller en tandtråd.
Så er der en mulighed for, at lugt og smag kan komme fra tungen. Set igennem et mikroskop er din tunges overflade som en regnskov. Der er plads til rigtig mange bakterier der. Der er i de senere år kommet nogle tunge”skrabere” frem som du kan bruge til at forsøge at rense tungen. Jeg tænker, at det virker ligesågodt at børste tungen med tandbørsten, når du alligevel er i gang med at børste tænder.
Men altså, hvis den dårlige ånde kommer fra munden, er det bakterierne (og madresterne) du skal bekæmpe. Og det er en tandbørste, der er det rigtige til det. Mundskyllemidlerne kan ikke fjerne bakterier og madrester.
Så hvis allerede børster dine tænder rene med fluortandpasta 2 gange dagligt, så gør du det, som man videnskabeligt set er enige om, der virker. Mundskyllemidlerne indeholder typisk en masse kemikalier af forskellig slags. Der er stort set enighed blandt tandlæger om, at mundskyllemidler ikke gør noget godt, hvis du i forvejen børster tænderne godt med tandpasta.
Iøvrigt vil jeg sige til dig, at alle mennesker jo lugter. Under armene og ud af munden for eksempel. Og nogle dage lugter man mere ud af munden end andre dage. Ligesom man nogle dage lugter mere af sved under armene end andre dage.
Alle mennesker lugter mere ud af munden om morgenen, fordi man laver mindre spyt og bevæger munden mindre, når man sover. Jeg kender selv fornemmelsen af at have et helt ”lag” på tænder og tandkød, når jeg har fået en ordentlig dosis hvidløg aftenenen før. Fornemmelsen af hvidløg går hos mig først væk op ad dagen, selv om jeg børster tænder flere gange. Lugten kommer både fra maven og fra munden. Hvis man ånder på andre mennesker sådan en morgen, inden man har børstet tænder, vil de fleste synes, at man har dårlig ånde.
Og man lugter mere ud af munden hvis man er syg, eller har spist mad, der giver opstød eller uro i maven.  Alle mennesker lugter af den slags mad, de spiser. Det er naturligt.
Jeg vil foreslå dig at snakke med din tandlæge om din ånde. Så kan du få at vide, om du børster dine tænder rene og du kan få set efter som der sidder noget på dine tænder, som du skal have hjælp til at få væk.
Held og lykke med det
Niels Hansen, tandlæge